Feedback geven en ontvangen

22 november 2019
(Hele dag)
Tweetakt, Antwerpen
Tweetakt

Zeggen wat je te zeggen hebt: het is minder eenvoudig dan het lijkt. Zeker als het om je collega gaat. Hoe zorg je ervoor dat je het helder en rustig uitlegt? Wat doe je als ander boos wordt of zich aangevallen voelt? En hoe kan je garanderen dat er ook echt iets verandert?

In deze opleiding leer je feedback geven en ontvangen op een positieve, constructieve en toekomstgerichte manier. Helder, to-the-point en zonder de samenwerking te verzuren. Je ontdekt ook wat je kan doen als je niet weet hoe je moet reageren op wat anderen aan jou vertellen. Of wanneer je het niet eens bent met wat je hoort.

Doelgroep

De opleiding 'Feedback geven en ontvangen' is er voor iedereen die:

  • niet weet hoe je iets duidelijk bij een collega kan aanbrengen;
  • soms zwijgt om niet in een ruzie of conflict te belanden;
  • boze, geïrriteerde of emotionele reacties wil vermijden;
  • wil leren om rustiger en meer zelfzeker feedback te geven;
  • niet kinderachtig of betuttelend wil overkomen.

Effect

Na de opleiding:

  • kan je zeggen waar het op staat, zonder de samenwerking te verzuren;
  • geef je positieve en constructieve feedback die herkenbaar is voor de ander;
  • kan je voorkomen dat de ander zich aangevallen voelt;
  • vermijd je emotionele of geïrriteerde reacties;
  • kan je heldere verwachtingen uitspreken en afspraken maken;
  • weet je hoe je zelf het beste reageert op feedback;
  • kan je de juiste vragen stellen als je iets niet duidelijk of fair vindt.

Programma

Durven zeggen waar het op staat

Feedback geven is spannend. Want voor je het weet, voelt je collega zich gekwetst of krijg je discussies. En dat wil je natuurlijk vermijden. Zodra je weet welke valkuilen je moet vermijden, wordt feedback geven een pak eenvoudiger. En kan je ervoor zorgen dat de ander je beter begrijpt.

  • Het verschil met kritiek en gezaag.
  • Zo gaat het fout: de zeven valkuilen.
  • Positieve en constructieve feedback.

Helder in je constructieve feedback

Als je constructieve feedback niet op de juiste manier geeft, krijg je na de eerste zin al een ja maar. Hoe vermijd je die welles-nietes-discussies? Wat zorgt ervoor dat feedback echt herkenbaar is? En wat doe je als het meer om een aanvoelen gaat, zonder concrete feiten?

  • Weten wat je probleem is.
  • Van gedrag naar gevolg.
  • Vermijden van dwang en betutteling.

Oplossingsgericht samenwerken

Feedback is geen doel op zich. Het is een aanleiding om naar de toekomst te kijken en goede afspraken te maken. Dat doe je door te vertellen wat je verwacht en samen naar oplossingen te zoeken. Zo voelt de ander zich evenwaardig en blijft je gesprek positief. 

  • Heldere verwachtingen uitspreken.
  • Ruimte voor de ander.
  • Zorgen voor goede afspraken en engagement.

Emoties en frustraties een plek geven

In een ideale situatie kan je rationeel verwoorden wat je te zeggen hebt. Maar soms is er meer aan de hand. Wat doe je als je emotioneel of boos bent? Wat zeg je wel en wat beter niet? En hoe hou je een gesprek professioneel, zelfs als je je aangevallen of gekwetst voelt?

  • Gevoelens herkennen en juist inzetten.
  • Van intentie naar effect.
  • Niet jij, maar ik.

Feedback vragen en krijgen

Ontdekken wat anderen over je aanpak vinden, is erg leerrijk. Toch is het vaak lastig om gepast te reageren. Wat doe je best wel en niet? Hoe vraag je actief naar de mening van anderen? En wat kan je doen als je het niet eens bent met wat je hoort?

  • Positieve feedback durven aannemen.
  • Duidelijkheid vragen en beslissen wat je ermee doet.
  • Feedforward voor je eigen ontwikkeling.
Datum: 
22/11/2019 (Hele dag)
Voeg toe aan je agenda

Delen via