Christine Huyge

afbeelding van Christine Huyge

Christine Huyge is zelfstandig redacteur en journalist. Daarnaast ondersteunt ze bedrijven in hun communicatieprojecten. In haar werk behandelt ze thema’s als kwaliteits- en personeelszorg, organisatie-ontwikkeling, innovatie en techniek.

Functie: 
Freelance journaliste

Mijn artikels

"Ik neem zelf haast geen beslissingen meer"

Een organisatiecultuur is iets wat je niet kan zien. Daarom denken velen dat ‘het nieuwe werken’ te maken heeft met het invoeren van thuiswerk of het creëren van flexibele werkplekken. “Dat is uiteraard niet de essentie”, zegt Frank Van Massenhove.

De vergeten kwaliteitscontrole van Sinterklaas

Als je kleuter zijn nieuwe blokken in de mond stopt en naderhand verf aan zijn mondje heeft hangen, dan weet je dat Sinterklaas deze verrassing beter niet door de schouw had gegooid. Daarnaast is ook officieel ‘veilig speelgoed’, dat het CE-markeringsteken draagt, helaas niet altijd even kwaliteitsvol. 

Met een cijfer alleen kom je nergens

Veel bedrijven willen of moeten hun prestaties tegenover klanten meten. Maar hoe begin je daaraan? “Start met de Net Promotor Score (NPS)”, raadt Els Dhaeze van Pitopia aan.

De vlag die de lading dekt

Welk begrip hanteer jij om de relatie tussen jou en je klant te benoemen en helder te maken? Hieronder een kort lexicon van veelgebruikte termen.

Nieuwe ISO 9001 tilt klantenzorg op hoger niveau

Klantentevredenheid mag geen toeval zijn, maar het resultaat van een gestructureerd proces. Het risicodenken en andere nieuwe elementen in de toekomstige ISO 9001:2015 versterken die doelstelling.

Checklist: Als meten weten wordt

Niets is zo moeilijk als goed meten. Bovendien kruipt er veel tijd en energie in een klantenbevraging. Wil je het van de eerste keer goed doen? Met volgende tips vermijd je de belangrijkste valkuilen.

Wat kan ik nu al doen?

De grote lijnen van de nieuwe ISO 9001 zijn bekend. De publicatie is gepland voor 2015, waarna een overgangsperiode van wellicht drie jaar geldt. Maar vroeg begonnen is half gewonnen. 

Topmanagement moet kleur bekennen

De nieuwe ISO 9001 vraagt van topmanagers en bedrijfsleiders een hogere betrokkenheid bij en sturing van het kwaliteitsmanagementsysteem.

Negen vragen over ISO en de nieuwe ISO 9001

Wat is ISO? Wat is een norm of standaard? Wat is een managementnorm? Dragen normen bij tot innovatie? Wie bereidt de nieuwe kwaliteitsmanagementnorm ISO 9001 voor? ...?

Vuistregels voor een doelgericht en efficiënt procesbeheer

Sinds versie 2000 is de procesbenadering aanwezig in de kwaliteitsmanagementstandaard ISO 9001, maar bedrijven houden er niet altijd even consequent rekening mee. In de nieuwe ISO 9001:2015 is er geen ontkomen meer aan.