5 tips voor verbeterprojecten

Hoe zorg je dat een verbeterproject niet voortijdig op de klippen loopt of dat de verbetercirkel niet blijft haperen? Vijf tips om verbeterprojecten goed aan te pakken.

vinkjeMaak je doelstelling vooraf concreet
Begin een traject niet met "wij willen onze dienstverlening verbeteren", maar maak het concreet, maak het gewenste resultaat zichtbaar, zeg bijvoorbeeld: "wij willen 10% minder klachten van klanten tegen de zomervakantie".

vinkjeBegin met een nulmeting
Begin met een nulmeting vooraleer je verbetert. Wanneer je deze stap overslaat, is het niet alleen moeilijk om je verbeterproject te verantwoorden, het is nog moeilijker om achteraf aan te tonen dat het project ook effectief tot een verbetering heeft geleid.

vinkjeBeperk de scope
Het is belangrijk om een verbetertraject af te bakenen. Je kan beter stap voor stap kleine verbeteringen nastreven. Daardoor zal je relatief snel successen boeken zodat de deelnemers resultaten zien en de vruchten plukken van hun inspanningen. Zo ontstaat een win-win: mensen beleven meer plezier aan hun werk en kunnen vlotter bepaalde taken afronden, de organisatie bereikt beter, effici├źnter haar doelstellingen.

vinkjeGa niet af op je buikgevoel
Het buikgevoel verschilt van mens tot mens en volgens de positie van de betrokkenen binnen de organisatie. Afgaan op je buikgevoel leidt tot arbitraire beslissingen achteraf of het verbetertraject een succes was of niet. Cijfers moeten helpen om discussies te vermijden, ze maken het makkelijker om over problemen te praten en te verbeteren.

vinkjeZorg dat je verbeterproject aansluit bij de bedrijfsdoelstellingen
Elk project moet bijdragen tot de doelstellingen van de organisatie. De resultaatgerichtheid van verbeterprojecten is belangrijk om de samenhang met de doelstellingen van je organisatie duidelijk te maken voor alle betrokkenen.

De tips zijn samengesteld met de hulp van Nelly Flebus van het Centrum voor Productiviteits Coaching (CPC). Dit voorjaar begeleidt ze het coachingstraject Leren verbeteren, dat ze in onderstaand filmpje kort toelicht:

Delen via

Verwante artikelen

Grim Sekeris van Indaver

Presentatie: minder fouten, hogere doorloopsnelheid

Door een verbeterproject dat Grim Sekeris op de sporen zette, sloegen verschillende afdelingen de handen in elkaar, werkten ze beter samen en leidde dat tot een betere klantendienst.
Henk Deprez

Gelabeld: menselijke fout

Een klant klaagt over een laattijdige levering. Oorzaak: menselijke fout. Een vat wordt aangereden met een vorkheftruck en slaat lek, waardoor een gevaarlijk product vrijkomt. Oorzaak: menselijke fout.

3 goede kwaliteitspraktijken onder de loep

Een tool om continu te verbeteren bij Swissport, Q-partners bij het Zorgbedrijf Antwerpen en een systeem om de competenties van je werknemers aantoonbaar te maken: dat zijn de 3 cases die 3 leden van het VCK-netwerk in de Kwinta sessie van mei voorstelden.