6 voordelen van het invoeren van een QMS

Om succesvol te zijn, moeten bedrijven zich aanpassen aan de toenemende behoeften en eisen van hun klanten. ISO 9001 is wereldwijd de toonaangevende kwaliteitsmanagementnorm die bedrijven en organisaties helpt die uitdaging aan te gaan.

Het invoeren van een kwaliteitsmanagementsysteem bespaart tijd en kosten, verbetert de efficiëntie en leidt tot grotere klantentrouw.

De belangrijkste 6 voordelen van het invoeren van een kwaliteitsmanagementsysteem:

  1. Je beoordeelt de volledige context van je organisatie om te bepalen wie jouw stakeholders zijn en wat zij verwachten. Dit stelt je in staat om duidelijk jouw bedrijfsdoelstellingen te bepalen en nieuwe ondernemingskansen op te sporen.
  2. Je zet jouw klanten op de eerste plaats, door voortdurend op hun behoeften in te spelen en hun tevredenheid te verhogen. Zo zorg je voor klantenbinding, trek je nieuwe klanten aan en verhoog je de omzet.
  3. Je werkt efficiënter aangezien al je processen op elkaar zijn afgestemd en door iedereen in jouw bedrijf of organisatie worden begrepen. Dit verhoogt de productiviteit en efficiëntie en verlaagt de interne kosten.
  4. Je voldoet aan de toepasselijke bepalingen van de wet- en regelgeving.
  5. Je boort nieuwe markten aan, aangezien sommige sectoren en klanten overeenstemming met de ISO 9001 als eis stellen om zaken te doen.
  6. Je bepaalt en beheert de risico’s voor je bedrijf of organisatie.

Op de NBN Quality Congres, georganiseerd door het Bureau voor Normalisatie (NBN) in het Square Brussels Meeting Centre op 6 oktober, maakt u onder meer kennis met de visie van 4 Belgische leiders uit de politieke en bedrijfswereld op kwaliteitsmanagement.

Het volledige programma ziet er als volgt uit:

  • Keynote spreker: Kris Peeters, Vice-eersteminister en Minister van Werk, Economie en Consumenten, belast met Buitenlandse Handel
  • How leadership drives performance at Infrabel. Luc Lallemand – CEO Infrabel
  • People at the center of quality management. Eric Gryson – CEO Ricoh BeLux
  • Quality, the basis for SERIS ambitions. Danny Vandormael – CEO of SERIS Benelux
  • The role of quality management in the sustainability agenda. Nigel Croft – ISO –
  • Creating sustainable value through innovative front-line focused leadership.
  • Isaac Getz – Professor of Leadership & Innovation Management ESCP Europe, Paris

Je kan nog steeds inschrijven voor de NBN Quality Conference van 6 oktober om het belang van kwaliteitsmanagement te ontdekken.

Delen via

Verwante artikelen

Bedrijfscontinuïteit onder de loep in nieuw dossier

De ISO 22301-norm over bedrijfscontinuïteit was in 2015 de sterkst groeiende norm. Bedreigingen en bedrijfskritische processen in kaart brengen, verhoogt dan ook de bedrijfscontinuïteit van je organisatie.

Wat wordt de onderscheidende norm?

Zo’n 20 jaar geleden was het ontvangen van een ISO 9001-certificaat reden tot vreugde. Er was een prestatie geleverd, er werd feest gevierd, het certificaat betekende dat een organisatie zich onderscheidde van andere.

Infografiek: certificaties zitten in de lift

Anderhalf miljoen certificaten. Zo veel managementsystemen zijn er volgens de ISO Survey in 2015 gecertificeerd. De ISO 22301 rond bedrijfscontinuïteit is de sterkste groeier met 78%.