Aan de slag: iedereen klantgericht laten denken

Een bordspel waarmee medewerkers hun bewustwording over klantbeleving vergroten: dat is het "Customer Experience Game", een originele manier om de stem van de klant te laten doorklinken binnen je bedrijf.

De deelnemende teams voeren onder tijdsdruk vragen en opdrachten uit. Die gaan over de drie belangrijkste customer experience-thema’s: de Voice of the Customer, de Brand Delivery in de Customer Journey en Employee Ambassadorship.

Net als in elk bordspel kunnen pechkaarten roet in het eten gooien, maar je kunt ook kanskaarten trekken en hebt keuzemomenten.

Grootste dilemma

De set basisvragen en -opdrachten zijn vooraf door de facilitator geselecteerd op maat van jouw bedrijf, bijvoorbeeld:

  • Wie kent alle kanalen waarmee wij binnen ons bedrijf contact hebben met onze klanten? Noem er zo veel mogelijk.
  • Wat is het grootste dilemma van onze klanten?
  • Maak een filmpje van 30 seconden waarin je een klant antwoord geeft op zijn op social media gestelde vraag.

Stof om over na te denken. Het team dat de vraag het beste beantwoordt, wint een blije klant. Het team met de meeste blije klanten, wint de wedstrijd. Maar opgepast: er zijn ook ontevreden klanten in het spel.

Volgende stap

Na afloop van het spel weet je beter hoe ver je bedrijf staat met customer experience, waar de impact van iedere afdeling zit, heb je kennis uitgewisseld, inspiratie opgedaan en concrete ideeën verzameld om de volgende stap te kunnen zetten. Daarnaast sta je als team sterker, je leert namelijk ook wat ieders kennis, ervaring en kracht is.

Wil je kennismaken met het spel? Dat kan op 1 maart 2018 tijdens een gratis inspiratiesessie, georganiseerd door PITopia in Gent. Per bedrijf is het aantal plaatsen beperkt, wees er dus snel bij.

Delen via

Verwante artikelen

Tools voor een innovatieve procesoptimalisatie

Een innovatieve procesoptimalisatie waarbij de kwaliteitsdienst achter de knoppen zit, demonstreert hoe kwaliteit en innovatie elkaar kunnen versterken.

Nieuwe norm tegen fake reviews

Heb je ze ook eerst gelezen, de reviews, voordat je je hotel boekte op Booking.com? Je bent niet alleen: 90% van de consumenten raadpleegt online reviews vooraleer ze een zaak bezoeken.

Roest bekroond tot Europese Quality Leader

De Nederlander Robin Roest, directeur Repair bij CED, is door de Europese kwaliteitsorganisatie EOQ uitgroepen tot European Quality Leader.