Beperkingen van benchmarkmodellen overwinnen

Zowel het benchmarken zelf als de modellen die je gebruikt om te benchmarken, hebben hun beperkingen. Hoe kan een benchmarkmodel die problemen overwinnen?

Benchmarking werkt natuurlijk best als het een oefening op maat wordt van je organisatie, terwijl de meeste modellen iedereen in hetzelfde framework steken.

"Veel modellen werken met generieke criteria die energie opslorpen om te vertalen naar jouw organisatie", zei Jo Harrewijn tijdens de Kwinta sessie over Business Excellence. "Om vergelijkingen echt mogelijk te maken, moet je een gemeenschappelijke taal creëren."

De honderden criteria die in de modellen opduiken, consumeren dan weer veel tijd. De scoop van het model is namelijk integraal, maar bedrijven zijn vaak meer geïnteresseerd in slechts een aantal criteria of gebieden.

Oplossingen aanreiken

Een benchmarkingmodel moet inzicht geven in de Business Excellence-maturiteit van je organisatie, je eigen krachten en mogelijkheden en op welke gebieden je verbeteringen kunt boeken.

"Maar een model biedt geen oplossingen", zegt Harrewijn. "Je moet ook hulpmiddelen en technieken aangereikt krijgen die met succes door anderen organisaties  zijn toegepast."

De presentatie van Jo Harrewijn kan je downloaden via de Kwinta app. Gratis beschikbaar voor leden in de App Store (voor iPhone) of de Play Store (Android). Meld je na de installatie ervan aan (voor instructies om je aan te melden kan je een bericht sturen naar bart [dot] vanacker [at] vck [dot] be).

Delen via

Verwante artikelen

Uitdagingen bij benchmarking

Benchmarken om te leren uit elkaars ervaringen, allemaal goed en wel, maar hoe krijg je een objectief beeld van de organisaties waarmee je je vergelijkt?

Redenen om je te benchmarken

In de Kwinta sessie van december gaf Jo Harrewijn een aanzet voor een benchmarkmodel voor Business Excellence waarmee je je organisatie, of delen ervan, kunt vergelijken met anderen. Maar waarom zou je dat doen?

Reactie

Plaats ook op: