Continu verbeteren in de formule 1

Kwaliteitsmanagement sleutel tot succes

In 2014 kende het formule 1-seizoen een van de meest radicale revoluties ooit, met de overschakeling van 2,4 liter-V8-motoren naar hybride V6-motoren met een cilinderinhoud van 1,6 liter.

Kwinta sprak met Bradley Lord, de communicatiemanager van het Mercedesteam, over de radicale veranderingen en de rol die kwaliteitsmanagement speelt bij de motorenleveranciers en teams in de Formule 1.

Want naast de nieuwe motoren, wordt ook de hoeveelheid brandstof aan boord beperkt tot 100 kilogram om brandstofefficiëntie te stimuleren. Tijdens de wintertests in Spanje en Bahrein bleek het Mercedesteam met rijders Lewis en Hamilton en Nico Rosberg het best zijn huiswerk te hebben gemaakt, al doken er tijdens de slotdagen nog betrouwbaarheidsproblemen op.

Renault, Mercedes en Ferrari

Naast een eigen team levert Mercedes ook motoren aan 3 andere teams: Williams, Force India en McLaren. Alle drie bleken ze in goede vorm tijdens de tests, met Williams als uitschieter. Ferrari en teams met Renaultmotoren (zoals Red Bull van wereldkampioen Sebastien Vettel) stelden teleur, al worden de machtsverhoudingen pas echt duidelijk wanneer de rode lichten in Melbourne doven.

2014 kent belangrijke veranderingen met de komst van V6-motoren. Hoe speelt Mercedes in op zo'n grote verandering?
Lord: Onze technische ploeg bereidt 2014 al meer dan 3 jaar voor. Al sinds het begin is dat een volledige geïntegreerd proces geweest tussen het technische F1-team zelf, de collega’s van Onderzoek & Ontwikkeling bij Mercedes-Benz in Stuttgart en de technische mensen van Petronas die voor de brandstof en smeermiddelen zorgen.

We hebben een projectplan uitgetekend en scherpe doelstellingen gesteld die we grotendeels bereikt hebben. De volgende stap zijn de eerste wedstrijden, pas dan zullen we weten hoe goed we ons werk gedaan hebben. Maar het is een fantastische opportuniteit om technologie te kunnen demonstreren tegenover onze concurrenten.

Voortdurende verbetering 

Uit de testritten bleken haperingen en technische mankementen bij verschillende teams schering en inslag. Welke rol speelt kwaliteitsmanagement daarbij?
Lord: Betrouwbaarheid wordt dit seizoen een van de belangrijkste sleutels tot succes. Kwaliteitsmanagement is daarbij cruciaal in elke fase van het ontwerp, ontwikkeling, de productie en het bouwproces. We werken aan strenge kwaliteitscontroles en streven een filosofie na van voortdurende verbetering.

Hoe verwerken en spelen jullie in op eventuele technische problemen die tijdens tests of wedstrijden opduiken?
Lord: Het team werkt met een uitgebreide "Fault management"-procedure. Daarbij  categoriseren we de feitelijke en potentiële defecten en pakken we ze in volgorde van prioriteit aan. Het is een continu proces aangezien de zoektocht naar betere prestaties ook vaak leidt tot onbedoelde of onverwachte gevolgen op andere gebieden.

"De zoektocht naar betere prestaties leidt vaak tot onbedoelde of onverwachte gevolgen op andere gebieden."

Zoals altijd in de Formule 1 is het onze bedoeling om de cyclus die nodig is om een fout op te lossen zo snel mogelijk te doorlopen. Hoe langer het proces duurt, hoe minder de auto's op het circuit rijden en hoe meer punten we dreigen te verliezen in het wereldkampioenschap.

De medewerkers op het circuit staan tijdens de wedstrijdweekends voortdurend in contact met de mensen in de fabriek zodat een korte responstijd bij mogelijke problemen gegarandeerd is.

Productie in hele kleine hoeveelheden

Zijn kwaliteitstests in de Formule 1 strenger of uitgebreider dan in reguliere productie?
Lord: Mercedes-Benz stelt zichzelf  voor zowel de Formule 1 als voor personenauto’s dezelfde standaard van excellentie en het leveren van onberispelijke kwaliteit. De normen zijn bij beiden even hoog, maar de beperkingen zijn verschillend: de productie-onderdelen zijn gemaakt voor een veel langere levensduur en moeten omgaan met een veel breder scala van omstandigheden.

De onderdelen van een Formule 1-auto worden in hele kleine hoeveelheden geproduceerd en moeten regelmatig onderhouden worden door monteurs. Maar het basisprincipe en de kwaliteitsnorm is hetzelfde.

Hoe creëren jullie bevlogenheid bij de medewerkers in zo'n competitieve omgeving, ook wanneer er niet gewonnen wordt?
Lord: De Formule 1 is een heel competitieve industrie die ook heel competitieve mensen aantrekt. Slechts één team kan winnen. Niet winnen vormt alleen maar een stimulans om nog beter te presteren.


Andere nieuwigheden in 2014

  • Voor het eerst vindt er een Grote Prijs plaats in Rusland, meer bepaald op de site waar de Olympische Winterspelen dit jaar plaatsvonden in Sochi. De GP van Oostenrijk keert dit jaar terug op de kalender.
  • Geen Belg in de Formule 1 dit jaar, al staat de jonge piloot Stoffel Vandoorne uit Rumbeke wel met 1 been in het circus als reserverijder bij McLaren.
  • Vanaf dit seizoen kiezen de rijders een vast startnummer, dat ze aan het begin van hun loopbaan moeten kiezen.
  • De GP van Bahrein op 6 april wordt de tweede nachtrace op de kalender naast de GP van Singapore.
  • De meest omstreden regel is dat de punten, die in de laatste race gehaald worden, voortaan dubbel meetellen in het wereldkampioenschap.
  • De Vlaamse tv-kijker kan de Formule 1 de komende 3 seizoenen volgen op Sporting Telenet.

Foto's via Creative commons door Michael Elleray en Gil Abrantes (Flickr)

Delen via

Verwante artikelen

Bottas in de Mercedes

Waarom Mercedes onklopbaar is in de formule 1

We zijn vijf grand prix' ver in het formule 1-seizoen en het Mercedesteam domineert als nooit tevoren: Lewis Hamilton en Valtteri Bottas grepen vijf één-twee zeges op rij. Een unicum, waarvoor ze Judson Estes op hun blote knieën mogen bedanken.
Mannelijke crash test dummy

Column: Fitness for use (m/v)

Van zodra een product of dienst voldoet aan de eisen die eraan gesteld worden, is het kwaliteitsvol. Dat is toch wat de Amerikaanse kwaliteitsgoeroe Joseph Juran met "Fitness for use" bedoelde.
Joeri Staelens en Wim De Molder

Omgaan met menselijke fouten

Allemaal samenwerken aan kwaliteit en innovatieve procesinnovatie: dat zijn de twee pijlers waarop de kwaliteitsverbetering steunt bij CNH Industrial.