Business Excellence 2.0 in de praktijk

Mensen goesting doen krijgen in kwaliteit. Dat was het hoofddoel van Bénédicte Colpaert, Head of Prevention & Business Excellence bij Umicore, toen ze Business Excellence 2.0 uitrolde in haar organisatie.

Tijdens de Kwinta sessie van oktober stelde Bénédicte Colpaert haar goede praktijk voor: "Kwaliteit mag geen doel op zich zijn. Het moet de rode draad zijn door alles wat je doet. Dan pas ga je er de meerwaarde van zien", zegt Colpaert.

Geen ISO-terminologie

"Daarom verkopen we kwaliteit als een attitude en houden we het laagdrempelig. De ISO-terminologie zullen we bijvoorbeeld niet gebruiken tijdens gesprekken met onze collega's", legt Colpaert uit. Hoe kan het dan wel? "De blanks in onze stakeholderanalyse hebben wij via speeddating ingevuld."

Auditorcommunity

Voor haar aanpak steunt Colpaert op business excellence-coaches, crossdepartementale samenwerkingen en een interne auditoren-community. "De Business Excellence-coaches zijn sparring partners die regelmatig de verschillende diensten bezoeken. Door overleg proberen ze het eigenaarschap te vergroten", zegt Colpaert.

"Ze helpen diensten bij wat ze missen en stellen vragen om mensen op pad te zetten. We faciliteren het proces, maar doen inhoudelijk niets. Uiteindelijk willen we samen dingen maken die ze kunnen gebruiken, niet iets dat in hun schuif verdwijnt."

Leermomenten

De interne audits creëren leermomenten: "De auditoren bezoeken als duo andere diensten, waardoor ze veel oppikken. We proberen de audits zo praktisch mogelijk te houden in plaats van dat ze de norm woord voor woord moeten kennen." Zo rijpte het idee van one pagers: concepten die visueel samengevat worden op één pagina.

Je vindt de presentatie terug op Kwinta Knowledge: meld je aan met je persoonlijke gegevens en klik in de navigatie op "VCK activiteit" en vervolgens op "Sessies".

Delen via

Verwante artikelen

Managementjargon op de dorpsmarkt

Onlangs was er op de radio een interview over STEM-opleidingen (Science, Technology, Engineering, Mathematics). De aanzet was een project om meer meisjes een STEM-keuze te laten maken in het onderwijs.

Kwaliteitsproblemen snel communiceren en oplossen

In de laatste Kwinta Junior-sessie van het jaar brachten de deelnemers een bezoekje aan TUC RAIL. Peter Driessens, Senior Methods Officer, vertelde er over de visie van zijn organisatie op kwaliteit.

Tips om je collega's te betrekken bij kwaliteit

Processen, systemen, non-conformities, "het moet van de norm": het is maar een greep uit het ISO-jargon waar je collega's op afknappen. Jacques van Unnik van DNV GL gaf tijdens een Kwinta sessie tips om het tij te keren.