China bedreigt "Made in Germany"

Welke impact zal het Chinese "Made in China 2025" hebben op de Duitse economie? In Duitsland volgen ze met argusogen de nieuwe Chinese strategie die focust op innovatie, kwaliteit en duurzaamheid.

"Made in China" wordt nu nog geassocieerd met goedkope producten met een korte levensduur. Denk: fidget spinners en spotgoedkoop textiel.

Internationaal kwaliteitslabel

"Made in Germany" voert daarentegen de hitparade aan van meest gerespecteerde kwaliteitslabels ter wereld. Dankzij de bouw van kwaliteitsproducten, zoals premium auto's en state-of-the-art machines, is Duitsland de derde grootste exporteur ter wereld.

De Duitse strategie, Industry 4.0,  bestaat er sinds 2012 in de concurrentie een stap voor te blijven op vlak van technologie en kwaliteit. "Het moet dat blijven doen, maar het kan moeilijker worden in de toekomst", zegt econoom Christian Rusche.

China werkt namelijk aan de omslag. Rusche waarschuwt politici en bedrijfsleiders voor het "Made in China 2025"-plan: "De Chinese overheid heeft iets in gang gezet dat erg gevaarlijk kan uitdraaien voor de Duitse economie."

Foto beschikbaar via Creative Commons by Frank Derks

Delen via

Verwante artikelen

Innovatief produceren lokt productie terug naar België

Je productie verkassen naar China is misschien interessant als je een hele grote hoeveelheid gestandaardiseerde reeks producten wil. Maar wat blijkt? De markt vraagt meer en meer op maat gemaakte producten.

5S in bestelwagens

Orde en netheid, daarvoor staat 5S, een Japanse methodiek. Maar hoe krijg je dat uitgelegd en,  beter nog, toegepast op de werkvloer?

Over proces validatie en Value Stream Mapping

In de Kwinta sessie met goede kwaliteitspraktijken in Gent stelden Lieven Degrieck en An De Rore van Amcor Flexibles scherp op proces validatie. Els Schrauwen lichtte een tipje van de sluier van Value Stream Mapping bij vervoermaatschappij De Lijn.

Reactie

Plaats ook op: