Column: Fitness for use (m/v)

Van zodra een product of dienst voldoet aan de eisen die eraan gesteld worden, is het kwaliteitsvol. Dat is toch wat de Amerikaanse kwaliteitsgoeroe Joseph Juran met "Fitness for use" bedoelde.

Van een auto, bijvoorbeeld, verwachten we dat die zo weinig mogelijk stilvalt en dat we goed beschermd zijn bij een ongeval, of je nu een man of een vrouw bent. En daar knelde lange tijd het schoentje.

Mannelijke crash test dummyWant sinds het begin van de crashtests in de jaren '70 werd daarvoor de Hybrid III-dummy ingezet. 

Lag het aan het genderpatroon van 50 jaar geleden? Of omdat mannen de bedenkelijke eer genieten oververtegenwoordigd te zijn in de ongevallenstatistieken?

In elk geval werd de pop gebouwd naar het voorbeeld van de lichaamsbouw van een gemiddelde Noord-Amerikaanse man: 175 centimeter groot en 78 kilogram zwaar.

Meten is pas weten, als je weet wat je meet

De dummies zaten volgestouwd met sensoren, die de impact van een ongeval maten. Of toch de impact ervan op mannen. Het gevolg laat zich raden.

Uit een studie van de University of Virginia’s Centre for Applied Biomechanics bleek dat vrouwelijke chauffeurs tussen 1998 en 2008 47% meer kans hadden op zware verwondingen dan mannen bij eenzelfde soort crash.

Hun zithouding is dan ook helemaal anders: vrouwen schuiven hun autostoel verder naar voren om aan de pedalen te kunnen en zitten doorgaans meer rechtop. Maar daar was het veiligheidssysteem, zoals airbags, dus niet op afgesteld.

Vrouwen liepen ook nog eens een hoger risico op een whiplash doordat hun lichaamsbouw verschilt van die van mannen en door de positionering van de hoofdsteun van de autostoel.

Mevrouw dummy

Weliswaar kreeg de mannelijke dummy in de jaren '80 kleiner en vrouwelijk gezelschap, toch duurde het nog jaren voor ze bij de officiële crashtests werden ingeschakeld.

Het Amerikaanse NHTSA gebruikt ze sinds 2003 in verschillende testscenario's, het Europese NCAP introduceerde vrouwelijke dummies, onder meer bij de frontale crashtest waarbij een vrouwelijke dummy achter het stuur zit.

Zo zakten automodellen, die vroeger in crashtests vijf sterren scoorden op veiligheid, van de ene op de andere dag weg in de hitlijst van veilige wagens. 

Man als uitgangspunt

Meten leidt dus niet automatisch tot weten: door jarenlang de verkeerde dingen te meten, werd een veiligheidsuitrusting uitgerold die slechts voor een deel van de klanten effect had. De kwaliteitsverwachtingen van vrouwen werden niet ingelost.

Dit is geen alleenstaand geval. Nog meer voorbeelden van alledaagse voorwerpen die ontworpen zijn met de man als uitgangspunt lees je in het boek "Invisible Women – Exposing Data Bias in a World Designed for Men" van de Britse journalist en feminist Caroline Criado Perez.

Delen via

Verwante artikelen

Joeri Staelens en Wim De Molder

Omgaan met menselijke fouten

Allemaal samenwerken aan kwaliteit en innovatieve procesinnovatie: dat zijn de twee pijlers waarop de kwaliteitsverbetering steunt bij CNH Industrial.
Quality Manager Bart Ceulemans

VIDEO. Quality first bij Continental Automotive Benelux

Quality Manager Bart Ceulemans legt in deze video uit hoe Continental Automotive Benelux kwaliteit op de eerste plaats zet.
Kwaliteitsteam van CNH Industrial

Medewerkers betrekken bij procesinnovatie

Hoe vind je de balans tussen de introductie van procesinnovatie via nieuwe verbetertechnologieën en de betrokkenheid van je medewerkers?