Column: ISO 9001:2015: Blinde paniek of logisch nadenken?

Veel organisaties zien de overgang van de ISO 9001:2015 als een groot struikelblok. De norm lijkt een andere benadering te hebben en de structuur is veranderd. Maar is dit werkelijk zo’n dramatische verandering?

Denk eens logisch na: de ‘oude’ norm ging eigenlijk ook uit van risico’s, al was het niet zo specifiek benoemd (preventieve maatregelen). Onbewust ben je echter veel meer met risico’s bezig geweest.

Kijk eens naar je eigen (kwaliteit)managementsysteem: al je procedures, werkinstructies, werkoverleggen, registraties en trainingen dienen, als het goed is maar één doel: er voor zorgen dat je processen goed lopen. Durf bij al deze onderdelen van je systeem eens de vraag te stellen: ‘Wat als we dit nu niet zouden hebben?’

Als je de vraag beantwoordt met: ‘Ja, maar dan gaat dit en dit mis’, dan hebben deze tools bestaansrecht onder de nieuwe norm. Als je het nodig hebt, dan zijn hier mensen bij betrokken (je belanghebbende partijen).

Maar door je systeem zo eens een keertje goed door te gaan, dan zul je zien dat er onderdelen ingeslopen zijn die wellicht ook op andere manieren al geborgd zijn, of die destijds heel belangrijk waren, maar nu niet meer zo.

Stofkam

"Het is jouw systeem en niet dat van de auditor."

Ga geen nieuwe dingen bedenken en introduceren voordat je er zeker van bent dat dit niet al ergens geregeld is. De auditor wil graag alles op papier zien, maar het is jouw systeem en niet dat van de auditor!

Gebruik de overgang naar de nieuwe norm als een stofkam en niet om je systeem (dat waarschijnlijk goed voor werkt voor jou) helemaal aan te passen. Nadenken over risico's doen we eigenlijk al de hele dag. Het besef dat we dat doen, moet eigenlijk alleen nog even komen.

Matthijs Dierick, lead auditor en trainer DNV GL. Benieuwd hoe DNV GL je hierbij kan helpen? Neem contact op met Arjen de Keizer van DNV GL - Business Assurance via +32 3 206 65 30.

Delen via

Verwante artikelen

Tips om je collega's te betrekken bij kwaliteit

Processen, systemen, non-conformities, "het moet van de norm": het is maar een greep uit het ISO-jargon waar je collega's op afknappen. Jacques van Unnik van DNV GL gaf tijdens een Kwinta sessie tips om het tij te keren.

Geef eens weerwoord aan de auditor

Eén keer per jaar komt een of een aantal auditors enkele dagen naar je organisatie kijken en schrijft in een rapport of je certificering nog wel waard bent. In die paar dagen moet een groot aantal onderwerpen de revue passeren. Ik denk dat effectief maar de helft van de audit over je bedrijfsvoering gaan. Hier kunnen de auditors niets aan doen.

Column: Weg met het kwaliteitssysteem, kijk kritisch naar het systeem

Om de een of andere reden zien organisaties het kwaliteitsmanagementsysteem als iets anders dan hun bedrijfsvoering.

Reactie

Plaats ook op: