Column: ISO 9001:2015: Blinde paniek of logisch nadenken?

Veel organisaties zien de overgang van de ISO 9001:2015 als een groot struikelblok. De norm lijkt een andere benadering te hebben en de structuur is veranderd. Maar is dit werkelijk zo’n dramatische verandering?

Denk eens logisch na: de ‘oude’ norm ging eigenlijk ook uit van risico’s, al was het niet zo specifiek benoemd (preventieve maatregelen). Onbewust ben je echter veel meer met risico’s bezig geweest.

Kijk eens naar je eigen (kwaliteit)managementsysteem: al je procedures, werkinstructies, werkoverleggen, registraties en trainingen dienen, als het goed is maar één doel: er voor zorgen dat je processen goed lopen. Durf bij al deze onderdelen van je systeem eens de vraag te stellen: ‘Wat als we dit nu niet zouden hebben?’

Als je de vraag beantwoordt met: ‘Ja, maar dan gaat dit en dit mis’, dan hebben deze tools bestaansrecht onder de nieuwe norm. Als je het nodig hebt, dan zijn hier mensen bij betrokken (je belanghebbende partijen).

Maar door je systeem zo eens een keertje goed door te gaan, dan zul je zien dat er onderdelen ingeslopen zijn die wellicht ook op andere manieren al geborgd zijn, of die destijds heel belangrijk waren, maar nu niet meer zo.

Stofkam

"Het is jouw systeem en niet dat van de auditor."

Ga geen nieuwe dingen bedenken en introduceren voordat je er zeker van bent dat dit niet al ergens geregeld is. De auditor wil graag alles op papier zien, maar het is jouw systeem en niet dat van de auditor!

Gebruik de overgang naar de nieuwe norm als een stofkam en niet om je systeem (dat waarschijnlijk goed voor werkt voor jou) helemaal aan te passen. Nadenken over risico's doen we eigenlijk al de hele dag. Het besef dat we dat doen, moet eigenlijk alleen nog even komen.

Matthijs Dierick, lead auditor en trainer DNV GL. Benieuwd hoe DNV GL je hierbij kan helpen? Neem contact op met Arjen de Keizer van DNV GL - Business Assurance via +32 3 206 65 30.

Delen via

Verwante artikelen

“Altijd winst, geen waste”

“Managementsystemen innovatief aanpakken leidt altijd tot winst, geen waste”, zegt Jacques van Unnik, Business Development Manager bij DNV GL, in een interview over kwaliteit en innovatie. “Innovatief zijn op vlak van managementsystemen is dingen slimmer en handiger doen, wat de waste reduceert.”

ISO 9001, de moeder der ISO's

Ken je de reclame van de jaren '80 voor een bekend merk van spaghettisaus, waarbij gerefeerd werd naar La Mamma en haar geheim recept? Ik vond het een sterk statement rond authenticiteit. La Mamma beheerste haar proces, stond er garant voor. En ze was er trots op!

Business Excellence 2.0 in de praktijk

Mensen goesting doen krijgen in kwaliteit. Dat was het hoofddoel van Bénédicte Colpaert, Head of Prevention & Business Excellence bij Umicore, toen ze Business Excellence 2.0 uitrolde in haar organisatie.

Reactie

Plaats ook op: