Continu het bestaande ter discussie stellen

Kwaliteitsmanagers in 2014 zijn de mensen die continu het bestaande ter discussie stellen, die met out-of-the-box-oplossingen en -ideeën komen, die meester zijn in het inrichten en onderhouden van creatieve, onderzoek- en innovatiegerichte afdelingen.

Dat schreef Antonie Reichling in 2005 in een essay voor een masterclass over Kwaliteitsmanagement in 2014. Reichling stelde er ook de regelkramp aan de kaak.

Nu denk ik dat we onze visie een grote stap verder weg moeten zetten. Begin 2011 lichtte ik aan een latere lichting deelnemers aan de masterclass hun opdracht voor een werkstuk in het kader van colleges Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) toe. De opdracht was het een werkstuk over voorbeelden van of stappen naar Derde Generatie Kwaliteitsmanagement (Jonker en Reichling, 2012).

Op de vraag of het nu over MVO ging of over kwaliteitsmanagement, zei ik toen: “Derde generatie kwaliteitsmanagement is maatschappelijk verantwoord ondernemen”. Alhoewel feitelijk niet juist, de bedoeling was duidelijk, de deelnemers werden uitgedaagd hun kwaliteitsdenkraam te verbreden.

Lees verder op Perspectieven op Kwaliteit

Antonie Reichling biedt ondernemers en managers een partner bij het ontwikkelen van hun organisatie en de gestructureerde aanpak van problemen. Met zijn expertise in strategisch management en kwaliteitsmanagement, ondersteund door een gedegen basis in projectmanagement, helpt hij hen duurzame oplossingen te creëren.

Delen via

Verwante artikelen

MVO, veel meer dan liefdadigheid

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is een vorm van ondernemen die de balans tussen People, Planet en Profit (de zogenaamde Triple P) vooropstelt en doorgaans tot verbeterde resultaten voor bedrijf en samenleving leidt

"Definieer minimumcriteria op gebied van kwaliteit"

Bart Waterschoot van Ontex licht in de Kwinta sessie van juni de internationale aanpak van Ontex toe. De kwaliteitsmanagers van de 17 plants, verspreid over Europa en daarbuiten, vallen er onder de group, wat een meer kwaliteitsgedreven beleid garandeert.

Kwaliteit als tool om maatschappelijk verantwoord te ondernemen

De PDCA-cirkel vormt bij warenhuisketen Carrefour de kern van een hele evolutie om maatschappelijk verantwoord te ondernemen.