Continu verbeteren

Grim Sekeris van Indaver

VIDEO: Minder fouten, hogere doorloopsnelheid

Door een verbeterproject dat Grim Sekeris op de sporen zette, sloegen verschillende afdelingen de handen in elkaar, werkten ze beter samen en leidde dat tot een betere klantendienst.

3 goede kwaliteitspraktijken onder de loep

Een tool om continu te verbeteren bij Swissport, Q-partners bij het Zorgbedrijf Antwerpen en een systeem om de competenties van je werknemers aantoonbaar te maken: dat zijn de 3 cases die 3 leden van het VCK-netwerk in de Kwinta sessie van mei voorstelden.

"Kies de tools die voor jou werken en verbeter de standaard"

"Gebruik de tools die binnen je organisatie passen", zegt Jeroen Mertens, Quality manager bij Faurecia, tijdens de laatste Kwinta sessie van het jaar. "Om daaraan de juiste cultuur te haken, moet je je organisatie goed kennen, je moet weten wat voor mensen er werken."

Wat een ziekenhuis kan leren van snelle pit stop

1.92 seconden, zo lang duurt het nog om de 4 banden te wisselen van een formule 1-auto. In de jaren '50 duurde dat nog een minuut. Net als in de operatiekamer van een ziekenhuis moet een grote groep mensen naadloos, tegen de klok, samenwerken in een beperkte ruimte.

Waarom wendbaarheid efficiëntie klopt

"Efficiëntie was het mantra van de 20ste eeuw", schrijft Greg Satell op zijn blog Digitaltonto. "Doordat business modellen onder druk staan, troeft agility (wendbaarheid) vaak efficiëntie af."

Foto's als visualisatietool bij 5S

In "Une histoire de 5S" kruipt David Job in de huid van een kwaliteitsverantwoordelijke die een 5S-project opzet binnen zijn bedrijf.

Getting better all the time: ook voor lokale besturen?

Tani Järvinen, de ceo van de Finse kwaliteitsvereniging, betoogt in een interview met kwinta heel helder dat de Europese bedrijven de concurrentie met de rest van de wereld enkel kunnen aangaan op het vlak van kwaliteit. Loonkostconcurrentie is geen optie.

Klantenperspectief als leidraad voor projectmanagement in publieke sector

Het nieuwe boek ‘Procesoptimalisatie in de publieke sector’ is een aanwinst, schrijft Wouter Cattoor, kwaliteitscoördinator bij het AZ Zeno, in een recensie. "Het is een aanwinst omdat het op een eenvoudige maar kordate manier zijn lezers meeneemt op weg van grote en kleine verbeterprojecten."

Wat je moet weten over poka-yoke

Het Japanse "poka-yoke" is een kwaliteitstechniek waarbij je producten, processen of methoden zo ontwikkelt, dat gebruikers er onmogelijk nog fouten mee kunnen maken of defecten al heel vroeg in het proces gedetecteerd en bijgestuurd worden.

PDCA-cirkel systemisch bekeken

De PDCA-cirkel is een goeie methodiek om één verbeteringsactie te implementeren, checken, sturen en wijzigen, maar organisaties zouden alle verbeteracties aan elkaar moeten linken, zodat de resultaten meer in dezelfde lijn liggen.