De 5 meest gebruikte metrics om kwaliteit te meten

Ruim drie kwart van de bedrijven meet de impact van hun kwaliteitsinspanningen. Maar slechts een vierde doet dat heel uitgebreid.

De kwaliteitsdata die beschikbaar zijn, worden wijd verspreid binnen de organisatie. Maar een voortdurend aandachtspunt blijft het vermogen om de juiste data op het juiste moment los te wrikken.

Door de digitale transformatie speelt ook de snelheid waarmee gemeten wordt, een grotere rol. Digitale processen vereisen immers een snellere respons bij problemen of veranderingen van het product of de dienst. De digitale transformatie biedt ook mogelijkheden: digitale processen leveren meer bruikbare data op dan de meer traditionele, manuele processen.

Klantentevredenheid

De meest gebruikte metric om kwaliteit te meten is nog altijd

  1. klantentevredenheid (71%),
  2. het al dan niet voldoen aan standaarden en audits (59%),
  3. retours van producten (57%),
  4. de klantenervaring (55%) en
  5. sales of inkomsten (53%).

Dat en meer blijkt uit de studie  “Rising Economic Power of Quality: How Quality Ensures Growth and Enhances Profitability” die de Amerikaanse kwaliteitsorganisatie ASQ uitvoerde samen met Forbes Insights. Je kunt de whitepaper downloaden via de ASQ-website.

Foto beschikbaar via Creative Commons by Scott Lewis

Delen via

Verwante artikelen

Is meten nog weten in ziekenhuizen?

De helft van de Belgische spoedartsen overweegt van job te veranderen, zo blijkt uit een studie van de Belgian College of Emergency Physicians (BeCEP) in samenwerking met UGent. Vooral de "extreme administratieve belasting" door accreditering doet mensen afhaken.

Wanneer de nood het hoogst is, is Fipronil nabij

Columns zijn een erg populair literair genre. Het wemelt ervan in kranten en tijdschriften. “Zo moeilijk kan dat dan niet zijn” hoor ik u al denken beste lezer, maar sta me toe u daar toch even in te corrigeren. Deze column bijvoorbeeld moet over kwaliteit gaan (of er toch van ver iets mee te maken hebben), behandelt best een actueel thema en dat thema moet dan nog beginnen met de juiste letter.

Hoe meet je klantentrouw (en niet alleen maar klantentevredenheid)?

Benedikt Sommerhoff laat je tijdens het VCK congres "Is meten weten?" kennismaken met de Design Thinking-methodologie, meer bepaald de nadruk die wordt gelegd op inzicht in de klantenbehoeften.

Reactie

Plaats ook op: