De impact van digitale transformatie op kwaliteit

Zowel klanten als bedrijven krijgen meer en meer te maken met digitalisering. Dat laat ook de klantenverwachtingen niet onbetuigd. Klanten willen geen product meer kopen, maar een resultaat: een oplossing voor hun probleem. Daarom moet je als bedrijf nadenken hoe je toegevoegde waarde kunt creëren.

Dries Geldof, VP Quality van Barco, legt uit dat de transformatie binnen zijn bedrijf ook een impact heeft op de processen: ze zijn veel korter en verlopen in korte cycli via agile ontwikkeling.

Dat vergt een mindshift voor de hele organisatie, ook voor de kwaliteitdienst. Die moet leren over agile ontwikkeling, hoe sprints werken en mee in het bad duiken. Ze mogen klantencontacten niet schuwen, want de kwaliteitsmensen moeten dicht bij de klant zitten tijdens en na de ontwikkeling.

Data

Bij elk nieuw product is connectiviteit en veiligheid belangrijk, zodat Barco data kan capteren en analyseren. De kwaliteitsdienst moet die data onder de loep nemen, cijfers analyseren en mee helpen denken: met wat we zien, hoe kunnen we toegevoegde waarde creëren voor de klanten. "Zelfs al weten we nog niet welke data we precies nodig hebben, toch moeten de hardwarevoorzieningen ervoor gebeuren, zodat de datacaptatie in het ontwerp zit."

Al die data vallen op hun plaats in een dashboards. Dashboards spelen een belangrijke rol om de data te capteren, visualiseren en er iets mee te doen.

"Kwaliteit gaat dus verder dat wat vaak als taak of verantwoordelijkheid van kwaliteit gezien wordt", zegt Geldof. "De kwaliteitsdienst kijkt niet enkel naar de kwaliteit van het product of oplossing of dienst, wat goed is en minder goed en waar de verbetermogelijkheden liggen. We gaan ook meedenken met business development wat we de klant kunnen aanbieden."

Raadpleeg de presentatie van Dries Geldof op Kwinta Knowledge.

Delen via

Verwante artikelen

Willy Vandenbrande

VIDEO - Quality on Steroids: Leading disruptive change

Ontdek hoe kwaliteit een belangrijke rol kan spelen in de digitale transformatie.

Hoe pak je beveiligingsrisico's aan?

De ISO 27001 over informatiebeveiliging is een van de snelst groeiende normen in ons land. Niet onlogisch: klanten, patiënten en medewerkers vragen zich af of hun persoonlijke en vertrouwelijke gegevens wel veilig bewaard worden.
Willy Vandenbrande

Negatieve effecten van technologie onderbelicht

De Amerikaanse World Conference for Quality and Improvement zit erop. Willy Vandenbrande was erbij en brengt verslag uit van het congres in Fort Worth.