Denkfouten in Lean en Six Sigma blootleggen

Ives De Saeger van P41 stelt enkele aspecten van Lean en Six Sigma in vraag. Volgens De Saeger is het beter dat je begrijpt wat je bedrijf nodig heeft, dan dat je een willekeurig programma invoert "omdat iedereen Lean doet".

“Lean is niet de enige manier om succesvol te zijn. Wat werkt voor bedrijf A, werkt daarom nog niet voor bedrijf B”, vindt De Saeger.

Bedrijven moeten dus kritisch nadenken en analyseren wat ze in de praktijk hebben. Vaak heeft de keuze van de methode die ze nodig hebben om te verbeteren, eerder met de markt te maken waarin ze actief zijn, dan met de methode zelf.

Herbeluister de volledige sessie

Meer dan mooie woorden

In zijn sessie hield De Saeger enkele aspecten van Lean en Six Sigma kritisch tegen het licht, zoals de neiging om de dingen te benoemen: "klantgericht werken,  "verliezen elimineren",…  “Allemaal mooie woorden die niet altijd in verhouding staan met de praktijk. Zijn ze bijvoorbeeld concreet genoeg om in mijn bedrijf toe te passen?  In de praktijk hoor je dat geen enkel bedrijf alle tools en methodes toepast omdat dat heel moeilijk is.”

"Standaardiseren, een Lean-methode, zorgt er dan weer voor dat je het meesterschap kwijtspeeltStandaardiseren, een Lean-methode, zorgt er dan weer voor dat je het meesterschap kwijtspeelt. Je creëert procedures in de plaats, waardoor er geen ruimte meer is om te falen. In een productiebedrijf betekent dat dus dat alles meteen juist moet zijn, je kunt er dus niets meer bijleren.

Six Sigma, dat strategieën biedt om variatie te elimineren, heeft dan weer de neiging om alle x'en, die verantwoordelijk kunnen zijn voor een slechte y, weg te gooien. "Terwijl ik net merk dat het aantal parameters dat je moet meenemen om te verbeteren, steeds meer toe te wijzen zijn aan verschillende parameters in plaats van 1 parameter. De eenvoudigste verbeteringsoplossingen zijn meestal al gevonden."

Alternatieven

Wendbaarheid (het inspelen op opportuniteiten en heel veel variatie generen) en veerkracht (kunnen omgaan met tegenslagen) vormen een alternatief voor de bestaande methodes, al blijft De Saeger ook voor die strategieën kritisch.

"Het is beter dat je probeert te begrijpen welk soort bedrijf je bent en wat het nodig heeft, dan zomaar een programma te kiezen."

Niet onmiddellijk samenvatten

Bedrijven moeten tot slot leren begrijpen wat ze doen op detailniveau, zonder onmiddellijk samen te vatten. "En ja, dat is moeilijker en lastiger", zegt De Saeger. "Het gaat erom dat je dieper leert begrijpen, namelijk de relaties tussen de verschillende elementen en de impact die ze op elkaar hebben."

"Het gaat erom dat je dieper leert begrijpen."Neem nu een bedrijf dat een probleem heeft met de supply chain. Het bedrijf kan aangeven dat de problemen zich situeren in de communicatie en de structuur. Maar wat ga je dan verbeteren? Je drukt onvoldoende uit dat je weet wat er echt gebeurt binnen je bedrijf.

Het is belangrijker dat het bedrijf dieper gaat begrijpen wat er fout loopt: wordt er te laat geleverd? Onvolledig? Op een verkeerd adres? In welke mate zijn de bedrijfsprocessen verantwoordelijk voor de problemen? Die relaties in kaart brengen, leren begrijpen tot op detailniveau, zou kunnen tonen waarom iets verkeerd loopt.

Delen via

Verwante artikelen

Kurt Bauschardt (Creative Commons-licentie)

De cost of quality, of wat kwaliteit je opbrengt

Kwaliteit is gratis. Deze wapenkreet sierde eind jaren zeventig de cover van het boek van Philip Crosby. Zijn boodschap was duidelijk: kwaliteitsproblemen aanpakken brengt een organisatie meer op dan de kosten van non-conformiteit.

Hoe je iedereen meekrijgt met kwaliteit

Medewerkers meekrijgen, of het nu over de corporate kwaliteitspolicy gaat of over een Lean mindset, is de rode draad die door de goede kwaliteitspraktijk van zowel Continental Automotive Benelux als van BASF Antwerpen liep.

De opportuniteiten van Six Sigma

In onze snel veranderende wereld zijn er meer constanten dan gedacht. Zo blijft het voor elk bedrijf belangrijk om de kosten van niet-kwaliteit te verminderen, de productiviteit te verhogen en klanten tevreden te stellen.