Eindelijk no-nonsense boek over klantentevredenheid en goed management



Jaap Bressers, 184 blz.
Uitgeverij AnderZ

Ik vroeg mij al af of er na Jos Burgers en Jan van Setten nog iets zou komen. Tot ik een andere Nederlandse auteur, Jaap Bressers, vond. Joost Cottyn las en bespreekt zijn boek "Waar een wiel is, is een weg".

Toegegeven, zijn verhaal is anders. In de "fleur" van zijn leven verliest hij door een ongeval de kracht over zijn benen en zit in een rolstoel. Het verdict is een dwarslaesie. De beperking is voor hem echter een nieuwe uitdaging en zo ontdekt hij zijn ware roeping: andere mensen inspireren.

Het boek "Waar een wil is, is een weg", is dan ook een schot in de roos. In 27 korte, leesbare hoofdstukken, inspireert hij de lezer en legt uit hoe je met kleine dingen het verschil kunt maken.

Dit alles doorspekt met een soort humor, waar ik alleen maar van kan houden. Zo stelt hij zichzelf voor als "Joop Antiloop" (heb je hem?). Of wanneer hij het heeft over duurzame energie en nieuwe technieken om  energie op te wekken: windenergie in de toiletten,...

Kwaliteit van klantencontacten verbeteren

Belangrijk: een 7-tal hoofdstukken gaan over de kwaliteit van klantencontacten en hoe je die kunt verbeteren. Het magische woord "aandacht" is voor hem key en via leuke, waargebeurde anekdotes kleurt hij het concept in vanuit verschillende oogpunten.

Het is allemaal zo moeilijk niet, stelt hij, het gaat o.a. over je in de plaats stellen van de ander. Aandacht geven betaalt zich direct terug. Zo groeit het boek uit tot een pareltje dat je moet gelezen hebben als je nadenkt en werkt rond kwaliteit en klantentevredenheid. 

Dienstbaar

Maar het is ook een boek over management. Over de rol van de leider in de organisatie en hoe je als manager het verschil kunt maken. Je dienstbaar opstellen door mee te werken op de werkvloer, werken met je hart in de plaats van hard werken, enz...

Ik nodig je alvast uit om ook een kijkje te gaan nemen op zijn website. Ook daar tref je tal van leuke anekdotes aan, mooie verhalen en volop inspiratie.  Het boek is een uitnodiging om na te denken over verandering, kwaliteit in je dagdagelijkse werk en klantentevredenheid. Alvast veel leesplezier!

Joost Cottyn, hoofd klantentevredenheid Fortis BNP Paribas

Delen via

Meer boekbesprekingen

Leiderschap op halve kracht: de valkuil voor de moderne leider

De Cremer D. (ACCO Uitgeverij, 2012). Leiderschap op halve kracht: De valkuil voor de moderne leider
David De Cremer, 104 blz.
Uitgeverij Uitgeverij ACCO Uitgeverij

Technologische innovaties koppelen aan organisatorische innovaties

Van Hootegem G. en Huys R. (ACCO Uitgeverij, 2014). Meten en veranderen – Instrumenten bij het nieuwe organiseren
Geert Van Hootegem, Rik Huys en Guido Maes, Uitgeverij Uitgeverij Acco

Handreikingen voor een hedendaagse manier van leidinggeven

De Geyter, E. (Acco, 2016). Wendbaar leiderschap. Een houvast voor nieuwe leiders in turbulente tijden
Els de Geyter, Uitgeverij Uitgeverij Acco