Foto's als visualisatietool bij 5S

In "Une histoire de 5S" kruipt David Job in de huid van een kwaliteitsverantwoordelijke die een 5S-project opzet binnen zijn bedrijf.

5S is een Japanse methodiek om werkplaatsen op orde en net te houden. Het bestaat uit 5 stappen: sorteren, structureren, schoonmaken, standaardiseren en systematiseren.

Niet verkopen als een verbeterproject

In verhaalvorm vertelt Job hoe hij de medewerkers probeert te winnen voor het 5S-project, door het idee van een opgeruimde en aangename werkplaats te promoten, in plaats van de woorden "verbeterproject" of "kwaliteit" er tegenaan te gooien, "omdat dit niet (meer?) de grote interesse uitlokt", aldus de auteur."Verbeterproject of kwaliteit lokken niet (meer?) de grote interesse uit."

Het project krijgt de titel "5S no Stresssss" en slogan "Mijn werkplaats, ik ben er 8 uur per dag, waarom er dan geen aangename plaats van maken?".

Foto's nemen

Nadat een pilootproject is afgebakend, wordt een werkplaats in evenveel zones ingedeeld als waarop een 5S kan toegepast worden. Job gaat, gewapend met een fototoestel, op onderzoek uit in een eerste afgebakende zone. De eerste zone bevat 5 lades van een kast.

Forensisch onderzoek

"Als een forensisch onderzoeker op een crime scene" gaat Job te werk. Hij neemt foto's van het volledige meubel en zoomt dan verder in op elke lade apart en op de details. Het doel is dubbel:

  1. een referentiepunt hebben van hoe de omgeving eruit ziet en
  2. voorwerpen in hun context en in detail tonen. Eens je erop focust, worden de details namelijk zichtbaar.

"Deze decontextualisatie was heel belangrijk", legt Job uit, want na zijn onderzoek giet hij de foto's in een presentatie, die hij aan de medewerkers toont.

"Het effect was er direct. Iedere medewerker reageerde op de foto's alsof het de eerste keer was dat hij of zij de lade zag." Vooral toekomstige acties als Sorteren en Schoonmaken komen uit de vele opmerkingen."

Standaardisatie

Eens de medewerkers het project ter harte genomen hebben, vindt David de tijd rijp om standaarden te creëren en audits te realiseren. De auditoren die de ISO 9001 verifiëren binnen het bedrijf, worden aangesteld om te auditen.

De auteur legt uit hoe hij een eenvoudig auditrooster uittekende: voor het sorteren, structureren en schoonmaken een lijn, waarop de auditor moet antwoorden met:

  • 0 (niet van toepassing),
  • 1 (OK) of
  • -1 (niet OK)

Ook hier spelen foto's een belangrijke rol, aangezien de auditors op pad gaan met een fototoestel en de beelden digitaal opslaan in een fotobank.

Het rijkelijk geïnformeerde (Franstalige) ebook, waarin David nog veel meer over zijn ervaringen deelt en tips geeft, is voor Kindle te koop via Amazon. Op zijn website 5S Project Manager kan je video's over 5S bekijken.

Delen via

Verwante artikelen

Grim Sekeris van Indaver

Presentatie: minder fouten, hogere doorloopsnelheid

Door een verbeterproject dat Grim Sekeris op de sporen zette, sloegen verschillende afdelingen de handen in elkaar, werkten ze beter samen en leidde dat tot een betere klantendienst.
Henk Deprez

Gelabeld: menselijke fout

Een klant klaagt over een laattijdige levering. Oorzaak: menselijke fout. Een vat wordt aangereden met een vorkheftruck en slaat lek, waardoor een gevaarlijk product vrijkomt. Oorzaak: menselijke fout.

3 goede kwaliteitspraktijken onder de loep

Een tool om continu te verbeteren bij Swissport, Q-partners bij het Zorgbedrijf Antwerpen en een systeem om de competenties van je werknemers aantoonbaar te maken: dat zijn de 3 cases die 3 leden van het VCK-netwerk in de Kwinta sessie van mei voorstelden.