Gebruik de kracht van verhalen

Geen mooier geschenk kon ik me inbeelden, zo’n 25 jaar geleden, om als pas afgestudeerde mijn loopbaan aan de Vlerick Business School te starten. Kenmerkend voor het academisch milieu was dat medewerkers komen, medewerkers gaan, alleen de professor blijft bestaan.

De prof sloeg de brug tussen verleden en toekomst. Om medewerkers in te wijden hanteerde hij een vast ritueel, waar niemand kon aan ontsnappen. Steevast vertelde hij verhalen over onze voorgangers en hun realisaties: de conferentie waarop hun wetenschappelijk artikel werd geaccepteerd, het vormingsprogramma dat ze succesvol lanceerden, hoe ze erin slaagden financiering binnen te rijven,… Echte helden waren ze!

Pas jaren later besefte ik het belang van verhalen vertellen in een organisatie. Zonder dat onze voorgangers zich er bewust van waren, spoorden ze ons aan het beste van ons zelf te geven, een versnelling hoger te schakelen, het minimaal even goed, zo mogelijk beter te doen.

Held

Verhalen vertellen is van onschatbare waarde om mensen eigenaar te maken van iets nieuws.  Verhalen geven mensen de oprechte allure van een held.  Verhalen laten toe het beste van het verleden mee te nemen naar de toekomst. 

Verhalen geven mensen de oprechte allure van een held.

Dit geeft mensen een houvast, wat er voor zorgt dat ze vlotter naar iets nieuw bewegen. Wanneer trad één van je medewerkers als een ware held op voor je organisatie? Maakte jij ooit gebruik van de kracht van verhalen als je je in een verandertraject bevond?

Gebruik de kracht van verhalen

Stond je er ooit bij stil dat ook jouw organisatie een boek vol verhalen is waarin elke dag een bladzijde wordt geschreven? Medewerkers, klanten, vrijwilligers, bestuurders, directieleden,…: iedereen schrijft mee.Verhalen vormen het cement van je organisatie.

En weet je welke kracht uit gaat van verhalen? Verhalen vormen het cement van je organisatie. Verhalen vertellen zorgt voor verbinding: niet alleen met jezelf, maar ook met je collega’s en met je organisatie. Dit komt omdat verhalen je veel meer dan alleen woorden doen delen. 

Ook ervaringen en gevoelens wissel je uit, waardoor een subtiele interactie ontstaat tussen wie vertelt en wie luistert. Hierdoor motiveren verhalen mensen om meer te bereiken dan ze mogelijk achten.  Verhalen helpen je sneller te begrijpen. Ze dragen informatie en kennis over. Ze doorbreken moeiteloos een status quo, geven richting en sporen aan tot actie.

Hoe je krachtige verhalen maakt

  • Focus je op succesverhalen, op datgene waar mensen écht fier op zijn, dat hun ogen doet blinken, zelfs als deze verhalen zich slechts éénmalig als lichtpuntje hebben voorgedaan.
  • Raak het gevoel van de toehoorder door in je verhaal ervaring en emotie te delen. Beschrijf wat je doet, ziet, hoort, voelt. Vertel wat je hart sneller deed kloppen.
  • Bouw spanning op in je verhaal. Beschrijf hoe je datgene overwon dat onoverkomelijk leek. Vertel over de beren op je weg en de hordes die je nam.
  • Bewaak de toon van het verhaal. Zoek naar de positieve kern. Denk in termen van mogelijkheden i.p.v. in termen van problemen. Zoek naar bezieling en motivatie in plaats van de problemen te analyseren. Onderzoek bv. ‘wat maakt me gelukkig?’ i.p.v. ‘Waarom ben ik ongelukkig?’.

Je zult versteld staan welke dynamiek verhalen je team en organisatie opleveren!

De kracht van verhalen laat ook onderzoekers niet onberoerd. 

Weet je…

  • ... wat er gebeurt met je hersenen als je een verhaal beluistert? Luisteren naar een verhaal, zet je spiegelneuronen aan het werk. De hersenen van de luisteraar spiegelen de hersenen van de verteller en worden actief op precies dezelfde manier als wanneer je het verhaal zelf meemaakt.  Een verhaal is een uiterst krachtig middel om informatie over te brengen.
  • ... dat positieve verhalen de vrijgave van het oxytocinehormoon bevorderen? Oxytocine stimuleert sociale vaardigheden, verhoogt het vertrouwen tussen mensen, doet stress verminderen, versterkt relaties en voedt generositeit.  Oxytocine is het hormoon van de verbinding.
  • ... dat je als verhalenverteller een belangrijk aandeel hebt in de continuïteit van de organisatie? Succesverhalen vertellen verhoogt je aanzien en versterkt je positie in de organisatie. Je neemt een constructieve rol in om verleden en toekomst met elkaar te verbinden.

Durf jij de kracht van verhalen inzetten om in je team of organisatie eigenaarschap voor iets nieuw te realiseren ? Gewoon doen en je team gaat presteren als een held!

Foto beschikbaar via Creative Commons (Loughborough University Library)

Delen via

Verwante artikelen

Omgaan met weerstand tegen veranderingen

Iedereen kwam het wel al eens tegen: je wil iets implementeren, veranderen of aanpassen en meteen krijg je mensen die in de remmen gaan. Je kan namelijk niet voor iedereen goed doen. Maar hoe ga je dan om met weerstand tegen veranderingen?

Waarom veranderen zo moeilijk is

Met de beste bedoelingen gaan managementteams of verandercoaches aan de slag met een stappenplan voor verandering. Je hebt inderdaad verschillende en goede modellen die je hiervoor als leidraad kan gebruiken, o.a. het 8 fasenplan van Kotter, het ADKAR model, Lewin’s change model, ...

Verandering als kans of bedreiging? Jij beslist!

Het Europese kwaliteitscongres nam dit jaar kwaliteit als drijvende kracht voor succes in het digitale tijdperk onder de loep. We vroegen Patrick Mongillon van het Franse AQM welke ideeën bij hem zijn blijven hangen.