"Gevoeligheid voor taal en cultuur heel belangrijk"

In de Kwinta sessie van juni deelde Hans Punter, Director Quality bij Siemens Industry Software, zijn internationale ervaringen met het managen van kwaliteit. Rekening houden met culturele verschillen is een must.

Hans geeft de volgende tips mee aan wie internationaal actief is.

  1. Breng een positief verhaal bij het betrekken van de buitenlandse plants in het kwaliteitsgebeuren, het is een goede manier om positief onder de aandacht te komen voor hen.
  2. Wanneer je internationaal werkt, worden copyrights en patenten een belangrijke factor. Scherm dit voldoende af.
  3. Zoek natuurlijke overgangen bij kwaliteitsintegratie lokale plants, bijvoorbeeld bij het vervallen van het certificaat in plants die via acquisities zijn verworven. Op dat moment kan je ze in het grote verhaal oppikken.
  4. Hou rekening met de culturele verschillen en probeer te denken zoals de mensen die je bezoekt. Gevoeligheid voor taal en cultuur is belangrijk in een internationale context.
  5. Ga ter plaatse. Dat wordt geapprecieerd. Daarbij is je mandaat van belang: je bent de ambassadeur van de hoofdzetel, en dat zet je in een speciale positie. Maar dat houdt niet in dat je je zo moet gedragen. Gebruik de juiste participatieve aanpak voor toehoorders.
  6. Maak van een site visit een event via een training, consultancy en audits.
  7. Spreek de taal van de leiding en breng de boodschap van het topmanagement begrijpelijk over.
  8. Identificeer je met de sterke waarden van het thuisland, telkens opnieuw, bijvoorbeeld door Belgische chocolade mee te nemen naar buitenlandse plants bij elk bezoek.

Kwinta-leden kunnen de presentatie downloaden via het kennisplatform Kwinta Knowledge (Login nog niet ontvangen? Stuur een e-mail naar vanacker [at] vck [dot] be).

Naar Kwinta Knowledge >>>

Delen via

Verwante artikelen

Waarom je kwaliteit niet meer kunt managen in een simpele spreadsheet

Regelgeving, standaarden, interne processen,... de omgeving van een organisatie verandert constant. Aan jou de continue uitdaging om te borgen dat je dienstverlening blijft voldoen aan verwachtingen en kwaliteitseisen. Een hele klus. Hoe ga jij daarmee om?

Hoe interne kwaliteitszorg en externe kwaliteitsbewaking elkaar versterken

Odisee en Howest waren in 2014 genomineerd in de categorie "onderwijs" van de Kwinta Excellence Award, een prima aanleiding om hen te vragen "A Manual for internal quality assurance in higher education" te recenseren. Paul Garré, directeur onderwijs en kwaliteit bij Odisee, bijt de spits af.

Wat als het management niet mee wil?

Hoe je aan het dogma 'het management wil niet mee, dus ik kan niets doen' ontsnapt, legt Katrien Cardoen (Ontex), winnaar van de Kwinta Excellence Award 2014, uit tijdens de eendaagse masterclass kwaliteitsmanagement.