"Goed en slecht nieuws voor kwaliteitsmanagers"

"Ik denk dat er goed nieuws en slecht nieuws is voor de kwaliteitsmanagers", zegt Professor dr. Marc Buelens van de Vlerick Business School, terugblikkend op het congres over de toekomst van kwaliteit.

"Het goede nieuws is dat ik, vanuit het professionalisme van de kwaliteitsmanager, grote gebieden zie waar ze hun principes moeten op toepassen: spreken in termen van feiten en cijfers, zorgen dat je naar de grondoorzaak gaat, voldoende rationeel zijn, meten is weten,...", zegt Buelens in een video-interview.

Bedreiging

"Begin met collega's op te voeden om kwaliteit te bieden, en bijvoorbeeld al goeie definities te hebben."

"En tegelijkertijd zie ik een geweldige bedreiging voor kwaliteitsmanagers, namelijk dat ze zich gaan moeien met dingen waar ze geen verstand van hebben."

"Blijf weg van HR, van marketing, blijf weg van die heel algemene, strategische, heel vaak bla bla-overwegingen. Begin met collega's op te voeden om kwaliteit te bieden, en bijvoorbeeld al goeie definities te hebben."

"In de toekomst zie ik de kwaliteitsmanager niet opklimmen in de hiërarchie of dat hij grote imperia gaat uitbouwen, maar dat hij, door zijn natuurlijk gezag, door zijn enorme kennis van het helder en fundamenteel goed denken, diep impact heeft op de collega's die vaak te oppervlakkig zijn, vaak te veel op korte termijn denken"

Brief aan kwaliteitsmanagers

In "Brief aan kwaliteitsmanagers", die vorige week in het magazine Trends verscheen, richtte professor dr. Marc Buelens van de Vlerick Business School zich in de nasleep van het congres tot de kwaliteitsmanagers met enkele smeekbedes: "Leer ons spreken in onderbouwde feiten en cijfers en niet in emotionele uitroeptekens!!!!", schrijft hij daarin.

Delen via

Verwante artikelen

Kwaliteitsmanagement reageert te traag

Cecilia Kimberlin, de huidige voorzitter van het Amerikaanse ASQ, sluit de Future of Quality Study af met een concluderend artikel "Quality for the Future".

Meer van hetzelfde?

Ronald Snee, een expert in Six Sigma, en Roger Hoerl, een professor in mathematics van Union College, leveren in hun artikel “Getting Better All the Time” een bijdrage aan de Future of Quality Study van de ASQ.

Opnieuw het verschil maken

Kwaliteitsmanagement is volgens Simon Feary van de Britse kwaliteitsvereniging Chartered Quality Institute (CQI) even van het pad gesukkeld, maar kan in tijden van hogere klantenverwachtingen, meer regels en de grote impact van sociale media opnieuw het verschil maken.