Goed gelezen in juni

Een oproep aan kwaliteitsmanagers, het managementdenken in zorg en onderwijs en de vraag of meten weten is (of gissen missen): deze artikels over kwaliteitsmanagement mag je niet missen.

Foto beschikbaar via Creative Commons by Darren ShawJuran en Deming

Teun Hardjono roept in het Nederlandse magazine Sigma kwaliteitsmanagers op om hun kennis en vaardigheden onder de aandacht te brengen. Net zij kunnen de broodnodige, nieuwe ideeën bij elkaar sprokkelen om oplossingen te vinden. Juran en Deming kunnen daarbij een handje helpen.

Procedures volgen

In een opiniestuk in De Standaard stelt Jeroen Donckers dat zowel het onderwijs als de zorg aan managementdenken lijden: "Zo wordt het werk zelf minder belangrijk dan procedures volgen en gehoorzamen."

Is meten weten...

Het magazine Jobs to be Done legt uit waarom het een illusie is dat je kunt meten wat klanten willen: "If someone claims they have a method that promises to measure (quantify) what customers want, they’re trying to scam you".

... of is gissen missen?

Het Nederlandse dagblad De Volkskrant laat een criticus en een fan aan het woord over tevredenheidsonderzoeken onder werknemers: zijn ze nog van deze tijd? (te lezen via Blendle).

Emotie

Organisaties onderschatten vaak de kracht van emotie als het om veranderingmanagement gaat. Het artikel "Twists and Turns" in het ASQ-magazine Quality Progress toont via 6 emotionele drivers en 4 technieken aan hoe je verbinding maakt en positieve gevoelens genereert die inspireren en duurzame veranderingen met zich meebrengen (gratis te lezen mits registratie).

Business Improvement

Robin Roest van CED is door het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement (NNK) uitgeroepen tot Business Improvement Manager van 2017. De presentaties van de 3 genomineerden vind je op de website van NNK.

Foto beschikbaar via Creative Commons by Darren Shaw

Delen via

Reactie

Plaats ook op: