Hoe je een kennisorganisatie efficiënt en effectief op de sporen krijgt

In een organisatie waar kennis centraal staat, spreekt het voor zich dat kennismanagement noodzakelijk is. Peter Driessens legt uit hoe ze dat bij zijn organisatie, TUC RAIL, hebben aangepakt.

De westerse economie verschuift steeds meer naar een kenniseconomie, maar dat brengt nieuwe risico's met zich mee. Wanneer medewerkers de onderneming verlaten, verdwijnt samen met hen de expertise die ze hebben opgebouwd. Kennismanagement moet de aanwezige kennis borgen en delen.
 
Het registreren en structureren van expliciete kennis die in de onderneming rondwaart, is misschien wel de makkelijkste stap. De kennis delen, daar ligt de uitdaging: kennis moet namelijk leven en hergebruikt worden. Vandaar dat de nadruk bij TUC RAIL sterk ligt op opleidingen, evaluaties van toegepaste kennis in projecten en tools, zoals een portaal, waarin de kennis ontsloten wordt.
 
In het portaal wordt de kennis ontsloten via gestructureerde metadata. Gooi je er alles in zonder metadata, dan vindt een kat zijn jongen er niet meer in terug. Hou die metadata ook regelmatig tegen het licht, zodat je structuur up-to-date blijft.

Workshops

De ervaringsuitwisseling vindt plaats via workshops, waarin een facilitator en een notulist samen met medewerkers evalueren hoe een project is verlopen. Zo'n workshop wordt afgetrapt met een opsomming van 5 positieve punten, kwestie van een klimaat van vertrouwen te creëren. Het is tijdens zo'n workshop nooit de bedoeling om iemand persoonlijk met de vinger te wijzen. Het resultaat van de workshop is een lijst van actiepunten met een duidelijke owner en deadline.
 
Peter Driessens sluit af met 3 tips om een efficiënt en effectief kennismanagement te ondersteunen:

  1. Betrek je medewerkers erbij, zodat ze voelen dat ze meewerken aan het succes van de onderneming.
  2. Mensen mogen fouten maken. Ze mogen echter niet geculpabiliseerd worden. Ze moeten er wel uit leren zodat ze de fout kunnen rechtzetten en ze niet opnieuw maken.
  3. Wie iets doet, draagt de verantwoordelijkheid. Responsabiliseren, dus.

Je kunt de presentatie van Peter Driessens downloaden via het kennisplatform Kwinta Knowledge (enkel voor leden).

Delen via

Verwante artikelen

Willy Vandenbrande

VIDEO - Functie volgt kennis

De waarde van kwaliteitsmanagers ligt niet in hun titel, maar in wat ze weten. Het is hun kennis die het verschil maakt.
Foto Premium Sound Solutions

Lessons learned over gestructureerd borgen

Het excellence team van Oost-Vlaamse productiebedrijven kwam eind juni samen bij Premium Sound Solutions (PSS) in Dendermonde om kennismanagement tegen het licht te houden. Karel Verhoeven legde uit hoe PSS dat aanpakt.

Kwaliteit en compliance verzekeren via effectief informatiemanagement

Ronny Timmermans, CEO en Managing Director van Xenit, stelt tijdens een presentatie op het VCK congres scherp op de cruciale rol die intelligent informatiemanagement heeft veroverd in bedrijfsprocessen en de digitale transformatie van bedrijven.