Hoe je iedereen meekrijgt met kwaliteit

Medewerkers meekrijgen, of het nu over de corporate kwaliteitspolicy gaat of over een Lean mindset, is de rode draad die door de goede kwaliteitspraktijk van zowel Continental Automotive Benelux als van BASF Antwerpen liep.

Geen compromissen

De kern van de quality policy bij Continental Automotive Benelux? "Quality First". "Dat wil zeggen dat over kwaliteit niet gediscussieerd wordt of compromissen gesloten worden", leggen Bart Ceulemans (Quality Manager) en Mireille De Beleyr (HR Manager) uit. Het moet in elk proces en product ingebakken zijn.

Daarvoor gebruiken ze de metafoor van stracciatella-ijs. Veel mensen eten graag een dame blanche, maar kwaliteit is niet te vergelijken met de chocolade die je nadien over het ijs giet. Kwaliteit moet er al van in het begin inzitten.

Hoe breng je die boodschap tot op de werkvloer? De voorbije jaren gaf Continental Automotive Benelux alle werknemers de kans om tijdens de Quality Day een uur lang nog dieper in te gaan op kwaliteit, naast de aandacht die ze er doorheen de rest van het jaar aan geven.

Dit jaar werd er een hele Quality Week voor uitgetrokken. Dagelijks stond één van de 5 speerpunten van de quality policy in de kijker: verantwoordelijkheid, transparantie, uitvoering discipline, yokoten (continu leren en verbeteren) en robuustheid.

Processen verbeteren via Lean Six Sigma

Jurgen Boterberg (Site Quality Manager) en Salvador Santiago (teamleider Lean Six Sigma) zetten bij BASF-Antwerpen Lean Six Sigma in om grote en kleine verbetermogelijkheden effectief aan te pakken.
 
Terwijl je bij Lean de waste (zoals overproductie, onnodige transporten,...) samen met je medewerkers probeert te identificeren, ga je bij Six Sigma variatie proberen te reduceren om defecten te vermijden via data-analyse.
 
Combineer je beiden, dan kan je processen verbeteren via DMAIC: een aanpak om gestructureerd de grondoorzaak van fouten te identificeren en op te lossen.
 
Het gaat niet vanzelf om iedereen mee te krijgen, legde Salvador Santiago, teamleider Lean Six Sigma, uit: "Je moet het blijven stimuleren. En je moet het management mee hebben. Als zij erin geloven, dan werkt het."
 
Wat ook werkt, is voorbeeldprojecten zichtbaar maken voor de hele organisatie. Hoe dan? Productiemedewerkers die aan een project hebben meegewerkt, kunnen hun project toelichten tijdens een "Lean on Tour", waarbij mensen van andere afdelingen rondgeleid worden om inspiratie op te doen: "Voorbeelden tonen van verbeteringen kan stimulerend werken."

De presentaties worden gedeeld op het kennisplatform voor de leden: Kwinta Knowlegde.

Delen via

Verwante artikelen

De opportuniteiten van Six Sigma

In onze snel veranderende wereld zijn er meer constanten dan gedacht. Zo blijft het voor elk bedrijf belangrijk om de kosten van niet-kwaliteit te verminderen, de productiviteit te verhogen en klanten tevreden te stellen.

Waarom Indaver je niet meer voor gek verklaart als je over Lean Six Sigma begint

Vijf jaar geleden geloofde niemand bij afvalverwerker Indaver in de meerwaarde van Lean Six Sigma, tot Patrick Canoot van Amelior de eenvoud en logica van de methode kwam uitleggen. Hoe zorgde hij voor de ommezwaai?

Het ABC van kwaliteit in 26 delen: de letter H

Nu iedereen nog fris en monter is na een weldoende vakantie, mag het al eens wat moeilijker zijn. We zullen het dus hebben over statistiek en Hypothese testen. Onbelangrijk is dat niet, want hypotheses vormen de basis van alle wetenschap.

Reactie

Plaats ook op: