Hoeveel pijn mag een cobot je doen?

Een in februari 2016 verschenen technische specificatie (TS 15066) ondersteunt productiebedrijven bij hun risicoanalyse wanneer ze samenwerkende robotsystemen inzetten.

Wat is een samenwerkende robot?

Foto beschikbaar via Creative Commons by Tecnalia www.flickr.com/photos/tecnalia/14109734238Samenwerkende robots ("cobots") zijn machines die, hand in hand met werknemers, samenwerken in het productieproces en de menselijke handelingen ondersteunen. Ze bestaan in verschillende vormen en modellen, bijvoorbeeld om zware gewichten te helpen verplaatsen.

Wie gebruikt cobots?

De Deense robotproducent Universal Robots introduceerde in 2013 naar eigen zeggen een eerste samenwerkende robot bij autobouwer Volkswagen, waarbij de machine niet meer door een raster of hek afgeschermd is van de werknemers.

Ook bij Volvo Cars kijken ze naar samenwerkende robots, die al de dakbekleding en voormontage van de tunnelconsoles helpen uitvoeren: "Ze kunnen ons helpen als we meer en meer zullen te maken krijgen met ouder wordende weknemers", klinkt het daar.

Hoe speelt de nieuwe norm in op cobots?

De nieuwe norm is opgebouwd rond de idee dat, indien er incidenteel contact is tussen een mens en robot, dit niet tot verwondingen of pijn mag leiden. De TS 15066:

  • begrenst de kracht van de samenwerkende robots binnen de limieten van de menselijke pijngrens.
  • schrijft voor dat de robot menselijke aanwezigheid detecteert en maatregelen neemt om een veilige afstand te bewaren of zichzelf uit te schakelen indien die grenzen overschreden worden.

Waarin verschilt de norm van de ISO 10218?

De ISO/TS 15066 vormt een aanvulling op de ISO 10218 uit 2011, die meer op de veiligheidsvereisten van traditionele industrierobots is afgestemd.

Wat staat er in de TS 15066?

De Robotic Industries Association hield de inhoud van de norm tegen het licht en zet de belangrijkste aspecten op een rijtje. Dit vind je onder meer terug in de TS15066:

  • definities van wat een samenwerkend robotsysteem is,
  • data om de grenzen van de kracht van de robot vast te stellen, zodat pijn of ongemak bij de menselijke operator wordt vermeden,
  • richtlijnen over de toelaatbare snelheden van de bewegingen en de minimale veiligheidsafstanden,
  • ...

De norm speelt ook in op een botsing tussen een mens met zo'n robot: scherpe randen en uitsteeksels moeten tot een minimum beperkt worden zodat werknemers niet gewond kunnen geraken.

Werk je zelf al met cobots?

Heb je zelf al cobots ingeschakeld in het productieproces? Wat zijn jouw ervaringen hiermee en welke impact hebben ze op je procedures en kwaliteitsmanagement? Stuur een e-mail naar vanacker [at] vck [dot] be.

Delen via

Verwante artikelen

Zijn er grenzen aan de robotisering van arbeid?

De productie van de Tesla Model 3, de elektrische wagen van Elon Musk, loopt niet op rolletjes. De robotisering van de finale assemblage lijkt Tesla net meer geld te kosten dan dat het opbrengt.

Innovatief produceren lokt productie terug naar België

Je productie verkassen naar China is misschien interessant als je een hele grote hoeveelheid gestandaardiseerde reeks producten wil. Maar wat blijkt? De markt vraagt meer en meer op maat gemaakte producten.

Oproep: Wie heeft cijfers over ongevallen met cobots?

In het kader van zijn functie/professie (machineveiligheid) en opleiding Hogere veiligheidskunde, is Joey Rozeendal bezig met een scriptie over de cobot.