ISO 9001

Henk Deprez

Sommige dingen moeten wél van ISO

Weet je nog, toen ISO 9001:2015 verscheen? Hoera! Geen verplichte procedures meer, geen verplicht handboek meer. Minder bureaucratie, meer aantoonbaarheid in de praktijk.
De ISO 9001-norm

Hoe tevreden ben je over ISO 9001-certificering? Vul de enquête in

Nicolas Callebout voert een tevredenheidsonderzoek over de ISO 9001 in het kader van het behalen van zijn masterdiploma in Business Economics aan UGent.
Evolutie van het aantal certificaten

Evolutie van het aantal certificaten in België

De Internationale Organisatie voor Standaardisatie (ISO) presenteert jaarlijks een overzicht per land van het aantal nog geldige certificaties, al ligt er ondertussen een laagje stof op: de recentste cijfers dateren van 2017.

“Altijd winst, geen waste”

“Managementsystemen innovatief aanpakken leidt altijd tot winst, geen waste”, zegt Jacques van Unnik, Business Development Manager bij DNV GL, in een interview over kwaliteit en innovatie. “Innovatief zijn op vlak van managementsystemen is dingen slimmer en handiger doen, wat de waste reduceert.”

ISO 9001, de moeder der ISO's

Ken je de reclame van de jaren '80 voor een bekend merk van spaghettisaus, waarbij gerefeerd werd naar La Mamma en haar geheim recept? Ik vond het een sterk statement rond authenticiteit. La Mamma beheerste haar proces, stond er garant voor. En ze was er trots op!

Business Excellence 2.0 in de praktijk

Mensen goesting doen krijgen in kwaliteit. Dat was het hoofddoel van Bénédicte Colpaert, Head of Prevention & Business Excellence bij Umicore, toen ze Business Excellence 2.0 uitrolde in haar organisatie.

Tips om je collega's te betrekken bij kwaliteit

Processen, systemen, non-conformities, "het moet van de norm": het is maar een greep uit het ISO-jargon waar je collega's op afknappen. Jacques van Unnik van DNV GL gaf tijdens een Kwinta sessie tips om het tij te keren.

Geef eens weerwoord aan de auditor

Eén keer per jaar komt een of een aantal auditors enkele dagen naar je organisatie kijken en schrijft in een rapport of je certificering nog wel waard bent. In die paar dagen moet een groot aantal onderwerpen de revue passeren. Ik denk dat effectief maar de helft van de audit over je bedrijfsvoering gaan. Hier kunnen de auditors niets aan doen.

Column: Weg met het kwaliteitssysteem, kijk kritisch naar het systeem

Om de een of andere reden zien organisaties het kwaliteitsmanagementsysteem als iets anders dan hun bedrijfsvoering.

Column: ISO 9001:2015: Blinde paniek of logisch nadenken?

Veel organisaties zien de overgang van de ISO 9001:2015 als een groot struikelblok. De norm lijkt een andere benadering te hebben en de structuur is veranderd. Maar is dit werkelijk zo’n dramatische verandering?