"Kwaliteit en innovatie horen meer dan ooit samen"

Innovatie zonder kwaliteit is geen innovatie, vindt Dirk Torfs, algemeen directeur van Flanders Make, het strategisch onderzoekscentrum van en voor de maakindustrie: "Kwaliteit zit ingebakken in innovatie."

Hoe zie je de wisselwerking tussen kwaliteit en innovatie?
Dirk Torfs: "Kwaliteit is geïntegreerd in elk niveau van een innovatietraject. Dat uit zich op vele vlakken, zoals duurzaamheid: dat is ook kwaliteit voor mij. Meer en meer klanten willen namelijk dat de producten die ze kopen, langer meegaan. Dat kan enkel indien een product kwalitatief is."

"Energie-efficiëntie, een kwaliteitslabel voor gebouwen, is ook zoiets: als we meer efficiënt materiaal hebben om te bouwen, is het ook kwalitatiever. Gebruiksvriendelijkheid is eveneens kwaliteit: wat heb je aan een product dat prima gemaakt is, maar amper te gebruiken is? En tot slot het cradle-to-cradle-principe, waarmee je op duurzaamheid en klimaat inzet. Dat is de rode draad door vele zaken."

Welke impact hebben innovaties op het maakproces?
Dirk Torfs: "Ik denk dat we naar organisatiestructuren moeten waarin kwaliteit op elk moment aan bod komt. Je wil kwaliteit namelijk borgen bij elke stap dat je extra waarde toevoegt aan het product. Waar dat vroeger via een kwaliteitscontrole op het einde gebeurde, kan dat nu op elk moment van het proces. Geautomatiseerd en zonder papierberg. Het gevolg? Je pompt geen geld en energie meer in het verder afwerken van producten die niet voldoen."

Hoe kunnen kwaliteitsmanagers daarop inspelen?
Dirk Torfs: "Kwaliteitsmanagers moeten leren hoe ze de digitalisatiegolf kunnen inzetten om gestructureerd en automatisch data uit processen te halen die relevant is voor de beoordeling van kwaliteit. Daardoor kan je meer tijd steken in diepgaande analyses die een impact hebben op je toekomstig product. Wie die boot mist, zal minder competitief worden, omdat er op het einde van het proces geen tijd meer rest om controles uit te voeren: klanten willen namelijk steeds sneller hun product."

Ze willen het sneller en het moet ook altijd beter.
Dirk Torfs: "Klopt. Kwaliteitsmanagers zullen niet meer alleen naar de kwaliteit van het product moeten kijken op het moment dat het de fabriek verlaat, maar tijdens de hele levensduur ervan. Klanten aanvaarden het niet meer dat hun stofzuiger al na een jaar kapot is. Ze moeten productdefecten omzetten in nieuwe en betere ontwerpen. Dat leidt tot een beter imago en kwalitatievere producten."

"In de toekomst evolueren we van assets (productverkopen) naar productiviteitsverkopen. Een voorbeeld? Ik ga niet alleen een compressor verkopen, maar er ook voor zorgen dat de klant voortdurend perslucht met de juiste kwaliteit heeft. Die evolutie hebben we te danken aan de verbeterde connectiviteit: je hebt betere sensoren waardoor je vanop afstand een toestel kunt opvolgen."

Kritisch zijn

Voor kwaliteitsmanagers lijkt er een belangrijke rol weggelegd.
Dirk Torfs: "Kwaliteitsmanagers moeten deel uitmaken van het innovatieteam en voortdurend de kwaliteit en het duurzame aspect op de agenda houden. Ze moeten de juiste vragen stellen zodat kwaliteit in het hele ontwerp wordt meegenomen: hoe zorg ik ervoor dat een product kwalitatief is en dat het productieproces kwaliteitsvol is? Hoe voorkom ik dat op het einde van het proces kwaliteitscontroles plaatsvinden in plaats van ze te integreren? Hoe kan het proces bijgestuurd worden? Kortom: kritisch zijn en ideeën aanreiken over wat de impact kan zijn van eventuele bijsturingen."

Hoe ziet zo’n kwaliteitsvolle innovatie er concreet uit?
Dirk Torfs: "Een kwaliteitsvolle innovatie start met een doel, het constant evalueren van het doel en de bereikbaarheid ervan zodat je de richting kunt aanpassen om dat doel te bereiken. Bereik je het doel niet? Durf dat te zeggen. Leer eruit. En durf snel genoeg te falen. Ook dat is kwaliteit. Blijf niet vasthouden aan een idee dat niet tot resultaten leidt."

"Nu, iedereen kan iets anders verstaan onder een kwaliteitsvolle innovatie. Het kan ook iets zijn dat waarde oplevert, maar dat is niet altijd het geval. Daarom moet je kijken naar het proces erachter en leren uit het traject."

Is het dan geen waste?
Dirk Torfs: "Voor mij niet, op voorwaarde dat je leert uit een innovatietraject. Want ja, dat kan tot waste leiden als het traject niet in een innovatie uitmondt. Maar uit elk afgelegd traject kan je wel iets leren, namelijk dat het niet de weg was die je moest bewandelen. Bekijk het als een les: je hebt geleerd dat een bepaald idee niets oplevert en je er ook niet verder hoeft in te investeren."

Marktvraag

Is innovatie altijd per se beter?
Dirk Torfs: "Het hoeft niet altijd beter te zijn, het zal wel altijd beter zijn in een bepaalde context. Innovatie betekent niet dat je product automatisch hoogwaardiger wordt. Misschien wil je het product net beter afstemmen op de noden van de klant, waardoor het goedkoper is en minder performant, maar wel perfect voldoet aan de klantverwachting. Innovatie betekent namelijk ook oplossingen zoeken om je product af te stemmen op de marktvraag."

Welk doorbraakpotentieel heeft kwaliteit bij innovatie?
Dirk Torfs: "Kwaliteit meenemen in hele traject leidt tot het beste product dat voldoet aan de klanteneisen. Het is een klein stukje van de puzzel, maar wel een nodige voorwaarde."

Hoe dicht je de kloof tussen kwaliteit en innovatie?
Dirk Torfs: "Werk samen in plaats van je op te sluiten in je silo. Als er al een kloof is, dan heeft dat te maken met een kwaliteitsdepartement dat niet of te weinig verbonden is met de rest van de organisatie, eerder zegt wat niet goed werkt en te weinig betrokken is bij verbeteracties. Kwaliteit en innovatie horen samen. In de toekomst misschien nog meer dan vroeger."

Hoe verbeter je de samenwerking?
Dirk Torfs: "Door te sleutelen aan de organisatiestructuur van een bedrijf. Werkt iedereen goed samen, dan is er ook geen kloof. In een complexe wereld met snelle veranderingen is dat onontbeerlijk geworden. Het is meer een organisatorisch probleem dan een inhoudelijk vraagstuk. Niemand wil niet-kwaliteitsvolle producten maken. Vraag is dus hoe je een organisatie uitbouwt zodat iedereen de rol kan spelen die hij of zij wil en kan vertolken. Volgens mij evolueert de centrale kwaliteitsdienst naar een gedecentraliseerde afdeling, het gevolg van gepersonaliseerde producten die de klant zo snel mogelijk wil."

Flanders Make

Je ontdekt meer over de wisselwerking tussen kwaliteit en innovatie tijdens het VCK congres op donderdag 29 november bij BluePoint Antwerpen (het vroegere ALM). Deelname is gratis voor onze leden, schrijf je vooraf in.

VCK congres 2018

Delen via

Verwante artikelen

Joeri Staelens en Wim De Molder

VIDEO. Hoe CNH Industrial kwaliteit aanpakt

CNH Industrial maakt in de vestiging in Zedelgem gespecialiseerde landbouwmachines zoals maaidorsers, hakselaars en balenpersen. Wim De Molder en Joeri Staelens vertellen hoe ze aan kwaliteitsverbeteringen werken.

Innovatief produceren lokt productie terug naar België

Je productie verkassen naar China is misschien interessant als je een hele grote hoeveelheid gestandaardiseerde reeks producten wil. Maar wat blijkt? De markt vraagt meer en meer op maat gemaakte producten.

5S in bestelwagens

Orde en netheid, daarvoor staat 5S, een Japanse methodiek. Maar hoe krijg je dat uitgelegd en,  beter nog, toegepast op de werkvloer?