Kwaliteitsmanagement kan en mag geen geïsoleerde discipline zijn

Het is duidelijk dat kwaliteitsmanagement geen geïsoleerde discipline kan en mag zijn, maar door de hele organisatie moet gedragen en beleefd worden. Dat is een van de ideeën die Dirk Ceulemans van Borealis Polymers is bijgebleven na het EOQ congres in Slovenië.

Nieuwe werkelijkheid

Het congresthema - “kwaliteit als drijvende kracht voor succes in het digitale tijdperk” – is zeer actueel en door de presentatie "Digital Transformation - 3 really big trends, 4 action fields and 3 lessons learned" van Tim Cole helder in de context geplaatst met als bedenking: “You can’t stop the new, but you can hold it up...".
 
De evolutie van de ISO 9001, zeker met de vernieuwingen in versie 2015, gaat ons zeker helpen om deze nieuwe werkelijkheid te ondersteunen. Of met de woorden van ISO TC 176-chair Nigel Croft: "Quality management is providing confidence and getting results" ("The new era of management system standards - contributing to the UN's sustainable development goals for 2030").

Nieuwe afkorting in mijn repertoire

Met VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity) heb ik een nieuwe afkorting in mijn repertoire, met dank aan de presentatie "Quality Management in the Digital" van Era Velimir Srića van de University of Zagreb. Het schetst dat de aanpak, het profiel en competenties van kwaliteitsmanagers en -specialisten ook moet veranderen. De trend naar "Agile quality management"  (Manifesto for agile quality management, Benedikt Sommerhoff, DGQ, Germany) bevestigt dat. 

Customer Delight

Als je dan een zeer gedreven Professor Noriaki Kano (Tokyo University of Science, Japan) bezig hoort en ziet over de beweging van "Customer Satisfaction to Customer Delight"  wordt het zonneklaar dat kwaliteitsmanagement geen geïsoleerde discipline kan en mag zijn, maar door de hele organisatie moet gedragen en beleefd worden.
 
Dat psychologische en emotionele elementen de Customer Delight drijven is vrij duidelijk. Beide elementen komen vaak terug in de break-out sessies over verandering en hoe de weerstand hiertegen overbruggen.  Een sessie de me specifiek is bijgebleven is "How to overcome resistance to change" door Peter Kunc (Institut SCIENTIS, Slovenia). Kunc stelt dat onze denkpatronen onder meer gedreven worden door ons onderbewuste en ervaringen. De kennis hiervan en de aandacht hiervoor zijn nodig om de weerstand tegen verandering efficiënter te kunnen aanpakken.

Dirk Ceulemans, Group Quality Manager Base Chemicals – Group Quality & PPMO bij Borealis Polymers N.V.

Delen via

Verwante artikelen

Het congres vindt plaats in Lissabon

Herontdek kwaliteit tijdens het EOQ congres in Lissabon

Het Europese kwaliteitscongres van EOQ staat van 23 tot 24 oktober in het teken van het thema "Rediscovering quality".

Roest bekroond tot Europese Quality Leader

De Nederlander Robin Roest, directeur Repair bij CED, is door de Europese kwaliteitsorganisatie EOQ uitgroepen tot European Quality Leader.

Een niet mis te verstane reality check

Het 61ste EOQ Congress in Bled, Slovenië was een van de betere van de laatste jaren, schrijft Willy Vandenbrande in een terugblik. Het hoofdthema - “kwaliteit als drijvende kracht voor succes in het digitale tijdperk” – spreekt uiteraard wel aan. Toch was niet iedereen er zo zeker van dat kwaliteitsmanagement echt die voortrekkersrol speelt.