Kwaliteitsproblemen snel communiceren en oplossen

In de laatste Kwinta Junior-sessie van het jaar brachten de deelnemers een bezoekje aan TUC RAIL. Peter Driessens, Senior Methods Officer, vertelde er over de visie van zijn organisatie op kwaliteit.

We vroegen deelneemster Lies Van Kets van Chocolaterie Guylian naar hoe zij terugblikt op het bezoek aan TUC RAIL.

Hoe zou je hun visie op kwaliteit samenvatten?

Lies van Kets: Kwaliteit wordt bij TUC RAIL beschouwd als een essentieel onderdeel van het bedrijf. Dit heeft men bereikt door onder andere de kwaliteitsverantwoordelijke rechtstreeks aan de CEO te laten rapporteren, hierdoor worden kwaliteitsproblemen snel gecommuniceerd en opgelost.

Daarnaast gebruikt men KPI’s voor het snel opvolgen van verschillende processen. Het definiëren en monitorren van deze KPI’s is daarbij het belangrijkste.

Welke tool of techniek werd er voorgesteld?

Lies van Kets: Er wordt gebruik gemaakt van KPI (Key Preformance Indicators), dit zijn kwantitatieve aanduidingen die met de juiste grenzen en bijhoordende actieplannen voor een vlotte opvolging kunnen zorgen van processen.

Het is hierbij zeer belangrijk dat de KPI’s representatief zijn voor het proces en een aanduiding geven voor een kritisch punt (deze worden aan de hand van de SMART-methode opgesteld).

We kregen hierbij enkele voorbeelden van hoe het niet goed werkt zoals bij de KPI ‘tijdig indienen projecten’ omdat dit kan leiden tot slechte kwaliteit projecten die allemaal op tijd zijn ingediend.

Welke 3 tips zijn je meest bijgebleven na het bezoek?

  1. De KPI-methode is maar zo goed als de gedefinieerde KPI’s en de acties die ondernomen worden bij overschreiding.
  2. Voorzie slechts een aantal KPI’s zodat deze gemakkelijk opvolgbaar zijn en dat de info niet verloren gaat in de massa.
  3. Kwaliteit staat best onafhankelijk van andere processen en rapporteert aan de hoogste functie om een vlotte en volledige actie te kunnen ondernemen indien er problemen zijn.

Doe mee aan de volgende Kwinta discovery

Vanaf 2019 dopen we de Kwinta Junior-reeks om in Kwinta Discovery. Inhoudelijk verandert er niets, alleen hoef je je voortaan niet meer voor de hele reeks in te schrijven, maar kan je voor elke sessie apart inschrijven via onze website. De eerstvolgende blik achter de schermen krijg je op 31 januari bij Carglass Distributie in Bilzen.

Schrijf je nu in

Delen via

Verwante artikelen

Managementjargon op de dorpsmarkt

Onlangs was er op de radio een interview over STEM-opleidingen (Science, Technology, Engineering, Mathematics). De aanzet was een project om meer meisjes een STEM-keuze te laten maken in het onderwijs.

Business Excellence 2.0 in de praktijk

Mensen goesting doen krijgen in kwaliteit. Dat was het hoofddoel van Bénédicte Colpaert, Head of Prevention & Business Excellence bij Umicore, toen ze Business Excellence 2.0 uitrolde in haar organisatie.

Tips om je collega's te betrekken bij kwaliteit

Processen, systemen, non-conformities, "het moet van de norm": het is maar een greep uit het ISO-jargon waar je collega's op afknappen. Jacques van Unnik van DNV GL gaf tijdens een Kwinta sessie tips om het tij te keren.