Lessons learned over gestructureerd borgen

Het excellence team van Oost-Vlaamse productiebedrijven kwam eind juni samen bij Premium Sound Solutions (PSS) in Dendermonde om kennismanagement tegen het licht te houden. Karel Verhoeven legde uit hoe PSS dat aanpakt.

Foto Premium Sound SolutionsPremium Sound Solutions heeft een gedetailleerde projectflow uitgestippeld met als doel een stevige fundering te hebben om op verder te werken en de kwaliteit te garanderen.

Elk nieuw project doorzwemt deze flow. De voordelen zijn legio: iedereen heeft op een snelle manier toegang tot de laatste versie van een project via een Sharepoint-omgeving.

"Het was mooi om te zien hoe andere organisaties hun kennis managen", zegt Bart Ceulemans van Continental Automotive Benelux. "De projectflow zit bij ons in de productlevenscyclus ingebouwd, we werken ook met Sharepoint aangevuld met SAP."

Lessons learned

Vanaf dat een project van start gaat, worden de klantenbehoeften vertaald naar specificaties en worden de lessons learned meegenomen uit gelijkaardige producten. Dat gaat bijvoorbeeld om problemen die opgemerkt werden tijdens ontwikkelingen, product runs, validatieproeven of klachten.

"In hun Sharepoint-omgeving houden ze alles minutieus bij, zodat iedereen op elk moment de recentste versie terugvindt", zegt Mohamed Afellah van JBTC. "Op die manier borgen ze hun lessons learned uit eerdere projecten. Het is een goede insteek om zoveel mogelijk te borgen, aangezien kennis verloren gaat doordat medewerkers vertrekken op pensioen gaan."

Na de vrijgave van de specificaties gebruiken de ontwikkelteams binnen het bedrijf DFMEA (Design Failure Mode Effect Analysis), een gestructureerde manier om voor een product of proces falingen in kaart te brengen, risico's in te schatten en acties te definiëren.

Gestructureerde aanpak

"Hun flow was heel interessant", zegt Carry Peeters van SVK. "Elk nieuw project kwam in een flow terecht waaraan de lessons learned uit eerdere projecten gekoppeld waren. Een heel gestructureerde aanpak waardoor ze vermijden dat eerdere problemen voorkomen in nieuwe ontwikkelingen."

"Via hun digitale matrix kon je tot op de ontwerpschetsen en de genomen acties verderklikken. Een heel interessante gedachtegang", zegt Peeters. "Bovendien was er veel aandacht om te vermijden dat die kennis verloren ging en lag er een sterke klemtoon op de vertaling ervan naar de klantbehoeften."

De excellence teams zijn een nieuwe dienst voor organisaties die lid zijn van het VCK en brengen gelijke profielen van kwaliteitsmanagers samen rond de tafel met collega's uit soortgelijke organisaties.

Delen via

Verwante artikelen

Willy Vandenbrande

VIDEO - Functie volgt kennis

De waarde van kwaliteitsmanagers ligt niet in hun titel, maar in wat ze weten. Het is hun kennis die het verschil maakt.

Kwaliteit en compliance verzekeren via effectief informatiemanagement

Ronny Timmermans, CEO en Managing Director van Xenit, stelt tijdens een presentatie op het VCK congres scherp op de cruciale rol die intelligent informatiemanagement heeft veroverd in bedrijfsprocessen en de digitale transformatie van bedrijven.

Hoe je een kennisorganisatie efficiënt en effectief op de sporen krijgt

In een organisatie waar kennis centraal staat, spreekt het voor zich dat kennismanagement noodzakelijk is. Peter Driessens legt uit hoe ze dat bij zijn organisatie, TUC RAIL, hebben aangepakt.