Sociale media en kwaliteit in de praktijk

LinkedIn, Facebook en Twitter: vind ik leuk?

Tonen sociale media hun grootste meerwaarde wanneer ze bestaande relaties en programma’s versterken en ondersteunen, of gebruiken kwaliteitsmensen sociale netwerken helemaal niet voor hun professionele ontwikkeling?

De American Society for Quality gooide een tijdje geleden de knuppel in het hoenderhok, sindsdien regent het op sites en blogs meningen over het nut van sociale media voor de kwaliteitsprofessional.

“Ik denk niet dat kwaliteitsmensen sociale netwerken gebruiken voor hun professionele ontwikkeling”, antwoordt ASQ-blogger Jennifer Stepniowski op de vraag. Volgens haar zijn  kwaliteitsprofessionals er nog niet in geslaagd hun passie voor kwaliteit ook buiten hun werk te tonen.

“Kwaliteit is iets dat in hun werk bestaat, maar niet in hun persoonlijke connecties. We moeten kwaliteit aan iedereen laten zien als een passie, eerder dan als een job”, vindt ze.

De jongere Chad Walters zegt sociale media te gebruiken om interessante opiniemakers te volgen, zijn eigen blog content met geïnteresseerden te delen en verhalen te lezen die tot nadenken stemmen. “Ik zie sociale media als een tool om op antwoorden en ideeën te komen wanneer ik vastloop op mijn job”.

Lees blogs

“Blogs zijn ideaal om bij te leren, informatie te delen en te netwerken."

John Hunter raadt aan om blogs rond kwaliteitszorg te beginnen lezen: “Blogs zijn ideaal om bij te leren, informatie te delen, te netwerken (door te reageren op artikels die je leest) en je persoonlijk te ontwikkelen.” Op de website van ASQ vind je een interessante en ruime selectie van (meestal Engelstalige) weblogs rond kwaliteit terug op de “Influential Voices blogroll”.

Robert Mitchell, die aan de MNASQ-website meewerkt (een divisie van ASQ die in de Amerikaanse staat Minnesota actief is), gelooft dat je een levendige virtuele gemeenschap kunt uitbouwen op LinkedIn, Facebook en/of Twitter. Hij wijst er ook op dat de kans groot is dat de jongere generatie kwaliteitsprofessionals op een of meerdere van deze netwerken vertoeven.

Daniel Zrymiak van het weblog QualitEvolution zegt dat je iets waardevols moet te zeggen hebben wanneer je het op Twitter, Facebook of LinkedIn wil delen.

“Indien mensen verwachten dat sociale media face-to-face netwerken en persoonlijke contacten vervangen, zullen ze ontgoocheld geraken."

“Sociale media brengen meest waarde wanneer ze bestaande relaties en programma’s versterken en ondersteunen”, schrijft Zrymiak nog. “Maar indien mensen verwachten dat sociale media face-to-face netwerken en persoonlijke contacten vervangen, zullen ze ontgoocheld geraken”.

Anti-kwaliteit

“Sociale media gaan over anti-kwaliteit”, vindt Michael Noble, die een weblog rond Medical Lab Quality bijhoudt, dan weer.

“Netwerken op sociale media is tijdverlies, het heeft meer te maken met een verslaving en jezelf een plezier doen dan dat het iets constructiefs is”, schrijft Noble. Maar hij geeft meteen wel enkele voorbeelden wanneer sociale media dan weer wel relevant kunnen zijn:

  • Kwaliteitsteams kunnen op Twitter in 140 karakters vrij snel tussenkomen bij eventuele crisissen.
  • De videosite YouTube is een krachtige tool om video’s van opleidingen te verspreiden.
  • Blogs kunnen interessante en bruikbare informatie opleveren, op voorwaarde dat je er rekening mee houdt dat ze niet geschreven zijn door professionele redacteurs.

ASQ heeft ondertussen ook de verschillende reacties van bloggers samengeharkt in een artikel dat je kan lezen op hun weblog.

Delen via

Verwante artikelen

Willy Vandenbrande

VIDEO - Functie volgt kennis

De waarde van kwaliteitsmanagers ligt niet in hun titel, maar in wat ze weten. Het is hun kennis die het verschil maakt.
Foto Premium Sound Solutions

Lessons learned over gestructureerd borgen

Het excellence team van Oost-Vlaamse productiebedrijven kwam eind juni samen bij Premium Sound Solutions (PSS) in Dendermonde om kennismanagement tegen het licht te houden. Karel Verhoeven legde uit hoe PSS dat aanpakt.

Kwaliteit en compliance verzekeren via effectief informatiemanagement

Ronny Timmermans, CEO en Managing Director van Xenit, stelt tijdens een presentatie op het VCK congres scherp op de cruciale rol die intelligent informatiemanagement heeft veroverd in bedrijfsprocessen en de digitale transformatie van bedrijven.