Maatschappelijk verantwoord ondernemen

MVO, veel meer dan liefdadigheid

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is een vorm van ondernemen die de balans tussen People, Planet en Profit (de zogenaamde Triple P) vooropstelt en doorgaans tot verbeterde resultaten voor bedrijf en samenleving leidt

"Definieer minimumcriteria op gebied van kwaliteit"

Bart Waterschoot van Ontex licht in de Kwinta sessie van juni de internationale aanpak van Ontex toe. De kwaliteitsmanagers van de 17 plants, verspreid over Europa en daarbuiten, vallen er onder de group, wat een meer kwaliteitsgedreven beleid garandeert.

Kwaliteit als tool om maatschappelijk verantwoord te ondernemen

De PDCA-cirkel vormt bij warenhuisketen Carrefour de kern van een hele evolutie om maatschappelijk verantwoord te ondernemen.

Meten is (alles over je maatschappelijke impact) weten

De economische impact van bedrijven valt, jawel, te becijferen. Maar hoe meet je als bedrijf of organisatie je maatschappelijke impact?

Continu het bestaande ter discussie stellen

Kwaliteitsmanagers in 2014 zijn de mensen die continu het bestaande ter discussie stellen, die met out-of-the-box-oplossingen en -ideeën komen, die meester zijn in het inrichten en onderhouden van creatieve, onderzoek- en innovatiegerichte afdelingen.

Op weg naar Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen 2.0

Onlangs nam ik deel aan het seminar ‘Beyond CSR 2.0’, georganiseerd door het tijdschrift Kwaliteit in Bedrijf. Een van de sprekers was de Zuid-Afrikaan Wayne Visser. Hij is een van de kartrekkers van CSR, bij ons beter bekend als MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen), en heeft daarover al een tiental boeken geschreven.

Aantoonbaar verantwoord

De ISO 26000-richtlijn is sinds het najaar van 2010 beschibaar en omvat het volledige scala aan initiatieven rond maatschappelijk verantwoord ondernemen. ISO 26000 is niet bedoeld en niet geschikt voor certificatie. Op basis van de richtlijn is wél de certificeerbare MVO Prestatieladder ontwikkeld.