Morsen met kosten in kwaliteit

"Non-conformiteiten zijn de grootste boosdoener in het verhaal van Cost of Quality". Dat zei Kurt De Somviele, Sr. Quality Manager bij NWL EMEA, tijdens de sessie over de total cost of quality.

Die totale kost bestaat uit kosten voor conformiteit, bijvoorbeeld voor audits, kwaliteitscontroles en kosten voor non-conformiteit, die gelinkt zijn aan herstellingen, terugroepacties, claims,... Kortom: alle kosten die gelinkt zijn aan gebrekkige kwaliteit.

Onzichtbare kosten

Veel van die kosten voor niet-conforme producten of diensten zijn onzichtbaar. Bijvoorbeeld als je meer grondstoffen verbruikt dan nodig, klanten verliest, hoge stockvolumes aanhoudt of het ontwerp meerkosten met zich meebrengt.

Dit zijn een voor een interne kosten. Kosten kunnen ook extern zijn, bijvoorbeeld bij leveranciers die defecte onderdelen aanleveren. Vandaar het belang op leveranciers goed op te volgen en te beoordelen.

Andere kosten komen sneller aan het licht, zoals kosten rond rework, garantie, boetes bij de late levering, claims ten gevolge van een rechtzaak en ongeplande scrap. Ongepland, want scrap is een kost die je sowieso verwerkt in de productiekost. "Het is pas als pakweg een vel papier verkeerd bedrukt wordt en weggegooid moet worden, dat het een non-conformiteitskost wordt", zegt De Somviele.

Reduceren, niet elemineren

"De Cost of Poor Quality zal je nooit helemaal kunnen elimineren", zegt De Somviele, "maar ze reduceren, dat kan wel." En dat werpt ook vruchten af. "Je behoudt klanten door een consistent kwaliteitsniveau aan te bieden. Bovendien draagt het rechtstreeks bij aan de winstgevendheid van je organisatie."

"Er bestaan geen geschreven wetten over wat je in je interne faalkost al dan niet in rekening brengt", zegt De Somviele. "Je kan bijvoorbeeld beslissen om de garantiekosten niet mee te berekenen. Maar probeer wel een zo volledig mogelijk beeld te krijgen en alles in cijfers te gieten."

Addertjes

De Somviele wijst nog op een addertje onder het gras: "De eerste jaren zal je de Total Cost of Quality wellicht snel zien dalen, maar na enkele jaren zal de kost min of meer stabiel blijven. De verbeteringen zullen er minder uitspringen. Vergelijk het met de 100 meter sprint: de verbeteringen worden niet meer in tienden van seconden gemeten, maar in honderdsten."

Laat je ook niet misleiden op de prijs van non-conformance die auteur Philip Crosby inschatte op 25% tot 40% van de omzet. "In werkelijkheid is dat percentage veel lager." En nog een waarschuwing: de Prevention en Appraisal kosten hoeven niet perse naar beneden. "Je hebt die kosten net nodig om de interne en externe faalkosten omlaag te krijgen."

Teamwork

Door de Total Cost of Quality in kaart te brengen, creëer je bewustzijn binnen je organisatie en komen opportuniteiten aan het licht om te verbeteren. Door open te communiceren geef je de aanzet om de kost te verlagen: "De Cost of Poor Quality reduceren is teamwork".

Download de presentatie van Kurt De Somviele via de desktopversie of de Kwinta app (beschikbaar in de App Store voor iPhone of de Play Store voor Android). Enkel beschikbaar voor VCK-leden.

Delen via

Verwante artikelen

Kurt De Somvielle

Bereken de Cost of non-Quality

Het beheersen van de total cost of quality betekent het voorkomen, bewaken en corrigeren van alle kwaliteitsproblemen. Maar hoe begin je daaraan?
Kurt Bauschardt (Creative Commons-licentie)

De cost of quality, of wat kwaliteit je opbrengt

Kwaliteit is gratis. Deze wapenkreet sierde eind jaren zeventig de cover van het boek van Philip Crosby. Zijn boodschap was duidelijk: kwaliteitsproblemen aanpakken brengt een organisatie meer op dan de kosten van non-conformiteit.

Challenger en de Cost of Poor Quality

De ramp met de Challenger, nu 30 jaar geleden, toont aan hoe de slechte kwaliteit van een klein onderdeel enorme (zichtbare en onzichtbare) kosten met zich mee brengt: de Cost of Poor Quality (COPQ).