Nieuwe norm tegen fake reviews

Heb je ze ook eerst gelezen, de reviews, voordat je je hotel boekte op Booking.com? Je bent niet alleen: 90% van de consumenten raadpleegt online reviews vooraleer ze een zaak bezoeken.

Meer zelfs: 84% van de mensen hecht evenveel geloof aan online reviews als aan persoonlijke aanbevelingen.

Toch kan het soms verkeerd lopen.

  • De leverancier kan zelf misleidende reviews schrijven over zijn product. Denk maar aan dat infinity zwembad, dat niet meer dan een badkuip blijkt te zijn.
  • Of concurrenten bekladden de websites van anderen met negatieve reviews: een matras als een blok beton, een airco die harder raast dan een Boeing,...
  • Online reputation management-bureau's die diensten aanbieden om online reviews te verbeteren.
  • Een gebrek aan vertrouwen in hoe leveranciers omgaan met reviews: selecteren ze de positievere en verwijderen ze alle negatieve commentaren?
  • Leveranciers die consumenten bestraffen als ze negatieve reviews schrijven.
  • Consumenten die via kritische reviews proberen betere voorwaarden af te dwingen.

Inzameling, moderatie en publicatie

Dat was ook ISO, de Internationale Organisatie voor Standardisatie, niet ontgaan. Daarom zetten ze een nieuwe norm in de etalage, de ISO 20488, over Online Consumer Reviews, waarin principes, richtlijnen en vereisten voor de inzameling, moderatie en publicatie van reacties centraal staat.

De richtlijnen zijn gebaseerd op integriteit, transparantie en accuraatheid. De norm helpt bedrijven bij:

  • het consumentenvertrouwen in hun online reviews op te krikken,
  • zich te beschermen tegen misbruik en
  • de kwaliteit te verhogen van de getoonde producten en diensten.

Foto beschikbaar via Creative Commons by Roderick Eime

Delen via

Verwante artikelen

Business Excellence 2.0 in de praktijk

Mensen goesting doen krijgen in kwaliteit. Dat was het hoofddoel van Bénédicte Colpaert, Head of Prevention & Business Excellence bij Umicore, toen ze Business Excellence 2.0 uitrolde in haar organisatie.

Tips om je collega's te betrekken bij kwaliteit

Processen, systemen, non-conformities, "het moet van de norm": het is maar een greep uit het ISO-jargon waar je collega's op afknappen. Jacques van Unnik van DNV GL gaf tijdens een Kwinta sessie tips om het tij te keren.

Herbekijk de webinar over de impact van onze lichaamshouding

Deze middag verzorgde lichaamscoach Sofie-Aan Bracke een boeiende webinar over de impact van je lichaamshouding op je gezondheid, zelfbeeld en interactie met anderen. 

Reactie

Plaats ook op: