Nieuwe norm tegen fake reviews

Heb je ze ook eerst gelezen, de reviews, voordat je je hotel boekte op Booking.com? Je bent niet alleen: 90% van de consumenten raadpleegt online reviews vooraleer ze een zaak bezoeken.

Meer zelfs: 84% van de mensen hecht evenveel geloof aan online reviews als aan persoonlijke aanbevelingen.

Toch kan het soms verkeerd lopen.

  • De leverancier kan zelf misleidende reviews schrijven over zijn product. Denk maar aan dat infinity zwembad, dat niet meer dan een badkuip blijkt te zijn.
  • Of concurrenten bekladden de websites van anderen met negatieve reviews: een matras als een blok beton, een airco die harder raast dan een Boeing,...
  • Online reputation management-bureau's die diensten aanbieden om online reviews te verbeteren.
  • Een gebrek aan vertrouwen in hoe leveranciers omgaan met reviews: selecteren ze de positievere en verwijderen ze alle negatieve commentaren?
  • Leveranciers die consumenten bestraffen als ze negatieve reviews schrijven.
  • Consumenten die via kritische reviews proberen betere voorwaarden af te dwingen.

Inzameling, moderatie en publicatie

Dat was ook ISO, de Internationale Organisatie voor Standardisatie, niet ontgaan. Daarom zetten ze een nieuwe norm in de etalage, de ISO 20488, over Online Consumer Reviews, waarin principes, richtlijnen en vereisten voor de inzameling, moderatie en publicatie van reacties centraal staat.

De richtlijnen zijn gebaseerd op integriteit, transparantie en accuraatheid. De norm helpt bedrijven bij:

  • het consumentenvertrouwen in hun online reviews op te krikken,
  • zich te beschermen tegen misbruik en
  • de kwaliteit te verhogen van de getoonde producten en diensten.

Foto beschikbaar via Creative Commons by Roderick Eime

Delen via

Verwante artikelen

Column: XXL in ons woordgebruik

De eerste keer dat ik de lettercombinatie XXL zag, was ongeveer dertig jaar geleden in de Verenigde Staten. Recent moest ik daar terug aan denken toen Joël De Ceulaer een artikel in De Morgen schreef met als titel: "Ik! Vind! Geen! Broek! Meer! In! Mijn! Maat!". Het leek  wel een tweet van Donald Trump met al die uitroeptekens.

Column: Wiens brood met eet, diens woord men spreekt

Woordvoerder is een merkwaardig woord. Het is duidelijk een vlag die de lading niet dekt. Iemand die het woord voert, wil zijn of haar ideeën duidelijk maken. Soms voert die zelfs het hoge woord, want hij wil zijn gesprekspartners overtuigen. Wat de overtuiging van een woordvoerder is, daar hebben we geen flauw benul van.

Verslag workshop "What does your face tell us?"

Pieter De Decker, student aan de Universiteit Gent, volgde tijdens het congres de workshop “What does your face tell us?” door Body Coach Sofie-Ann Bracke. Aan de hand van voorbeelden legde zij de verschillende persoonlijkheidskenmerken uit.

Reactie

Plaats ook op: