Over proces validatie en Value Stream Mapping

In de Kwinta sessie met goede kwaliteitspraktijken in Gent stelden Lieven Degrieck en An De Rore van Amcor Flexibles scherp op proces validatie. Els Schrauwen lichtte een tipje van de sluier van Value Stream Mapping bij vervoermaatschappij De Lijn.

Proces validatie bij Amcor Flexibles in Gent

Aangezien de helft van wat Amcor produceert voor de medische en farmaceutische industrie bedoeld is, zijn er strenge eisen voor de processen. Ieder proces moet gevalideerd worden. Een complex gegeven waar Amcor heel wat competentie in opgebouwd heeft, zo blijkt uit het verhaal dat gastheer Lieven Degrieck (Total Quality & CI Manager) en gastvrouw An De Rore (Validatie Ingenieur) deelden.

"Proces validatie is een methode om de productie- en meetprocessen te beheersen", zegt Degrieck. "We gaan een zekere process window beheren en identificeren. Dat doen we in een design of experiment. Eens dat vastligt en succesvol verlopen is, valideren we dat en schrijven we een aantal welomschreven richtlijnen. Als we binnen die process windows blijven, zijn we zeker dat de eindkwaliteit goed is."

Amcor volgt niet alleen de Amerikaanse FDA-richtlijnen, op vraag van de klanten wordt alles gedocumenteerd: "Alles wat wij doen, documenteren wij", zegt Degrieck. "Zowel validatie- als studietrajecten." Naast documentatie is ook de statistische evaluatie een belangrijke stap in het validatiegebeuren, zegt Degrieck. Daarvoor het gebruikt het Minitab.

Value Stream Mapping bij De Lijn

Om van de enige aanbieder van openbaar vervoer naar de eerste keuze van openbaar vervoer te evalueren, heeft De Lijn in West-Vlaanderen een agility project op de sporen gezet. "We willen evolueren naar een organisatie waar je niet kunt naast kijken", legt Els Schrauwen, Hoofd Zorgsystemen bij De Lijn, uit. "Dat moeten we doen door wendbaar en slachtkrachtig te worden waarbij de reiziger centraal staat en medewerkers met hun competenties tot hun recht komen."

"We hebben een manier gevonden om processen op wendbaarheid en werkbaarheid te beoordelen volgens de basisprincipes van Lean, maar dan toegepast op een organisatie zoals de onze", zegt Schrauwen. "Daarbij hielden we het model van Karasek (rond werkbaar werk, BV) in ons achterhoofd."

"We hebben het leidend proces concreet gemaakt: dat zijn alle contactpunten die de reiziger heeft met de organisatie, van het opzoeken van de busuren tot hij of zij terug thuiskomt na de reis. Dat is een kapstok om de hele organisatie naar de mindset van de reiziger te krijgen." Op basis van deze oefening werden de competenties gedefinieerd die noodzakelijk zijn om wendbaar te worden.

Fotoverslag

Bekijk het fotoverslag van de Kwinta sessie op Facebook.

Presentaties

De presentaties zijn voor de leden van het VCK-netwerk beschikbaar via Kwinta Knowledge.

Delen via

Verwante artikelen

Ook overheidsdiensten werken tegenwoordig Lean

Vergeet de clichés over ambtenaren. Ook overheidsdiensten werken tegenwoordig ‘lean’. De Stad Sint-Niklaas stelde er zelfs een team rond aan.

"Ik neem zelf haast geen beslissingen meer"

Een organisatiecultuur is iets wat je niet kan zien. Daarom denken velen dat ‘het nieuwe werken’ te maken heeft met het invoeren van thuiswerk of het creëren van flexibele werkplekken. “Dat is uiteraard niet de essentie”, zegt Frank Van Massenhove.

"Ook overheid moet focussen op kwaliteit"

Streven naar kwaliteit en excellence is niet enkel een prioriteit voor de privé-sector. Ook de overheid moet erop gefocust zijn zodat ze haar dienstverlening kan verbeteren.