Overheid

Over proces validatie en Value Stream Mapping

In de Kwinta sessie met goede kwaliteitspraktijken in Gent stelden Lieven Degrieck en An De Rore van Amcor Flexibles scherp op proces validatie. Els Schrauwen lichtte een tipje van de sluier van Value Stream Mapping bij vervoermaatschappij De Lijn.

Ook overheidsdiensten werken tegenwoordig Lean

Vergeet de clichés over ambtenaren. Ook overheidsdiensten werken tegenwoordig ‘lean’. De Stad Sint-Niklaas stelde er zelfs een team rond aan.

"Ik neem zelf haast geen beslissingen meer"

Een organisatiecultuur is iets wat je niet kan zien. Daarom denken velen dat ‘het nieuwe werken’ te maken heeft met het invoeren van thuiswerk of het creëren van flexibele werkplekken. “Dat is uiteraard niet de essentie”, zegt Frank Van Massenhove.

"Ook overheid moet focussen op kwaliteit"

Streven naar kwaliteit en excellence is niet enkel een prioriteit voor de privé-sector. Ook de overheid moet erop gefocust zijn zodat ze haar dienstverlening kan verbeteren.

Getting better all the time: ook voor lokale besturen?

Tani Järvinen, de ceo van de Finse kwaliteitsvereniging, betoogt in een interview met kwinta heel helder dat de Europese bedrijven de concurrentie met de rest van de wereld enkel kunnen aangaan op het vlak van kwaliteit. Loonkostconcurrentie is geen optie.

Excellence kan niet zonder betrokken leiderschap

"Zonder betrokken leiderschap, raad ik sterk af om een excellencetraject op de sporen te zetten", besluit Sunil Thawani, binnenkort lid van de raad van bestuur van de Amerikaanse kwaliteitsorganisatie ASQ, in een paper.

Klantenperspectief als leidraad voor projectmanagement in publieke sector

Het nieuwe boek ‘Procesoptimalisatie in de publieke sector’ is een aanwinst, schrijft Wouter Cattoor, kwaliteitscoördinator bij het AZ Zeno, in een recensie. "Het is een aanwinst omdat het op een eenvoudige maar kordate manier zijn lezers meeneemt op weg van grote en kleine verbeterprojecten."

Procesoptimalisatie vertrekt altijd vanuit klant

Toen ik vernam dat Geert Brandt en Ann Peirs een boek geschreven hebben over procesoptimalisatie, was ik onmiddellijk nieuwsgierig om het te lezen. Mijn enthousiasme werd wel iets getemperd toen ik de volledige titel vernam: “Procesoptimalisatie in de publieke sector.” Ik werk namelijk in de privésector.

Radicaal innoveren door aandacht voor de klant

"Onze klanten kunnen hun overheid niet altijd kiezen en wij kunnen onze klanten niet kiezen", schrijft Peter Sels van de stad Antwerpen. "Maar door de klanten en hun behoeften aandacht te schenken, kunnen we wel radicaal innoveren", schrijft hij in een recensie.

Business Process Management bij de overheid

De stad Antwerpen heeft een lange traditie met Business Process Management (BPM) om de dienstverlening continu te verbeteren.