Procesmanagement

Joeri Staelens en Wim De Molder

VIDEO. Hoe CNH Industrial kwaliteit aanpakt

CNH Industrial maakt in de vestiging in Zedelgem gespecialiseerde landbouwmachines zoals maaidorsers, hakselaars en balenpersen. Wim De Molder en Joeri Staelens vertellen hoe ze aan kwaliteitsverbeteringen werken.

Roest bekroond tot Europese Quality Leader

De Nederlander Robin Roest, directeur Repair bij CED, is door de Europese kwaliteitsorganisatie EOQ uitgroepen tot European Quality Leader.

Waar zit Kafka (in jouw bedrijf)?

Herinner je je de tijd toen de regering een Kafka-meldpunt lanceerde? Een idee van toenmalig staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging, Vincent Van Quickenborne. Het was tot begin dit jaar een online meldpunt waarop je kafkaiaanse toestanden kon melden bij overheidsadministraties.

Kwaliteitsdienst achter de knoppen bij nieuw, innovatief proces

Bij de innovatieve procesoptimalisatie die Robin Roest bij CED op de sporen zette, was het de kwaliteitsdienst die achter de knoppen zat.

Proceskennis net zo belangrijk als data

Dat statistische technieken bedrijven helpen om betere beslissingen te nemen, is hier al eerder aangetoond. Toch is statistiek alleen niet voldoende. Je hebt ook proceskennis nodig om de vastgestelde verbanden tussen de data juist te interpreteren. Dat bewijst volgend praktijkvoorbeeld van Amelior-consultant Jan Libbrecht.

"Kies de tools die voor jou werken en verbeter de standaard"

"Gebruik de tools die binnen je organisatie passen", zegt Jeroen Mertens, Quality manager bij Faurecia, tijdens de laatste Kwinta sessie van het jaar. "Om daaraan de juiste cultuur te haken, moet je je organisatie goed kennen, je moet weten wat voor mensen er werken."

Experimenteren om te optimaliseren

Dagelijks gebruiken organisaties het woord “experimenteren” in de betekenis van “we proberen iets”: we veranderen iets aan ons proces, we wijzigen iets aan ons product, we starten een marketingcampagne, we geven een opleiding, we wijzigen de prijs,… Slechts zelden gebruiken we hierbij statistiek.

Processen door een andere bril leren bekijken

ThyssenKrupp Encasa, de marktleider en specialist in trapliften, huisliften en platformliften, pronkt sinds een jaar met maar liefst 3 ISO-certificaten: ISO 9001, ISO 14001 en OHSAS 18001.

Processen in de nieuwe ISO 9001:2015

De deelnemers van het coachingstraject over de nieuwe ISO 9001:2015 staken de koppen bij elkaar om het procesbeheer aan te pakken.

"Logistiek optimaliseren is hefboom voor verdere professionalisering"

Om verder te professionaliseren in de ziekenhuissector, verdient de logistiek een meer dan gewone aandacht. Een onderzoek van Möbius leidde tot enkele markante conclusies. Stuk voor stuk gaat het om punten waar ziekenhuizen aan kunnen werken om hun efficiëntie op te krikken. Een overzicht.