Quality 4.0 is meer dan digitalisering

Digitalisering vormt de belangrijkste bouwsteen van Quality 4.0, maar ook een ruimere kijk op de bedrijfsvoering komt om de hoek kijken, zegt Willy Vandenbrande. En dat heeft een impact op de functie van de kwaliteitsmanager.

Quality 4.0 vereist namelijk andere skills, zoals meer strategisch meedenken en bouwen aan de kwaliteitscultuur.

Daar schuilt een grote uitdaging, want we zullen moeten aanvaarden dat we kennis, die we als vitaal beschouwen in kwaliteit, minder en minder zullen nodig hebben.

Nieuwe skills

Machine learning, artificial intelligence en Internet of Things zullen kwaliteitscontrole vroeg of laat volledig automatiseren: geen mens kan nog met alle parameters rekening houden.

Daarom moeten kwaliteitsmanagers minder tijd besteden aan operaties en meer focussen op het "wat" in plaats van het "hoe" om beter te scoren op de markt.

Problemen vroeger aan het licht

François Lederer van BESIX schetst de transitie bij de constructiegroep van plannen op papier en in Autocad naar het ontwerpen in 3D-modellen: Building Information Modeling.

Daardoor worden problemen veel vroeger in het proces zichtbaar en gebeurt de kwaliteitscontrole op de werf in het 3D-model. Het komt de Cost of Quality en de veiligheid ten goede.

Bovendien werkt het BIM-model ook als collaboratietool, waarin alle opmerkingen op een en dezelfde plaats in real time beschikbaar zijn. Via digital mapping kan je bovendien zaken meten die vroeger amper meetbaar waren.

Door de visualisatie van het gebouw, in plaats van een Excellijst, kan je aan onderaannemers duidelijker de status tonen van de vooruitgang per ruimte, iets dat vroeger vaak problemen gaf.

Digitale schil

Silvie Coutuer van Bekaert legt uit hoe de staaldraadproducent een digitale schil rond traditionele kwaliteitssystemen breit, bijvoorbeeld bij testbanken voor sterktemetingen.

In paats van de resultaten over te schrijven, wordt alles digitaal doorgestuurd naar het ERP, waardoor geen fouten meer mogelijk zijn en notificaties kunnen gestuurd worden bij non-conform materiaal.

Maar de digitalisering blijft niet beperkt tot de productieomgeving. Bekaert hield ook de managementprocessen onder de loep en rolde een wereldwijd documentenbeheer uit. Via Business Intelligence-analytics wordt het gebruik ervan opgevolgd.

Fundamenten van kwaliteit

"Gooi de fundamenten van kwaliteitsmanagement niet in de prullenbak wanneer je processen digitaliseert."

Voor audits wordt de overstap gemaakt van een klembord naar een app. Maar een app lost niet alles op: je moet nog altijd een goeie risicoanlyse of 5 why kunnen uitvoeren. Gooi dus de fundamenten van kwaliteitsmanagement niet in de prullenbak wanneer je processen digitaliseert.

Processen worden geautomatiseerd met behulp van robotisering, zoals het opvragen van nieuwe certificaten bij leveranciers.

Ook hier kan je niet alles overlaten aan een computer. Want wat wil je nu echt met die processen? Je hebt nog altijd procesmatig denken nodig om te bepalen wat je met een proces wilt bereiken.

Datakwaliteit

De beide cases maken duidelijk dat de datakwaliteit extreem belangrijk is wanneer je wil beginnen digitaliseren. Robotisering zal weliswaar taken automatisch uitvoeren, maar kan niet oordelen of data nu wel of niet kloppen.

De kwaliteitsmanager is de geknipte persoon om te beslissen welke data aan welke kwaliteitseisen moet voldoen om te gebruiken.

Delen via

Verwante artikelen

Herbekijk de webinar over valkuilen bij Quality 4.0

Tijdens de webinar van dinsdag 5 november spreekt Sophia Finn van Veeva Systems over de valkuilen bij Quality 4.0.

Waarom automatisering soms grandioos faalt

Het leukste aan congressen is het weerzien van de mensen die je veel te weinig ziet. Vriendschap vergt onderhoud. Daarnaast leer je ook af en toe nog wat, zoals laatst op het EOQ-congres in Lissabon.
Cees Beek

De kwaliteitsmanager moet van kleur veranderen

Ik ga er van uit dat iedereen zich inmiddels bewust is dat we aan de vierde industriële revolutie begonnen zijn. Deze wordt gekenmerkt door het internet van dingen (IoT), kunstmatige intelligentie (AI), big data en disruptie van bedrijfstakken en beroepen.