Redenen om je te benchmarken

In de Kwinta sessie van december gaf Jo Harrewijn een aanzet voor een benchmarkmodel voor Business Excellence waarmee je je organisatie, of delen ervan, kunt vergelijken met anderen. Maar waarom zou je dat doen?

Leren uit elkaars ervaringen, daar gaat het natuurlijk om bij benchmarking. Dat bleek ook uit de redenen die de deelnemers van de Kwinta sessie aanreikten.

Uit een benchmarking kan je bijvoorbeeld prioritaire verbeterdomeinen ontdekken en krijg je al dan niet bevestiging of je goed bezig bent.

Maturiteit

Je ranken met bedrijven uit de sector waarin je actief bent, kan een andere reden zijn om te benchmarken. Of om de maturiteit van je organisatie te ontdekken.

Hoe goed alles ook lijkt te lopen, misschien legt een vergelijking met andere bedrijven pijnpunten bloot. Als je ziet hoe ver anderen staan, blijf je zelf wakker en krijg je je blinde vlekken te zien.

Medewerkers

Je organisatie benchmarken vormt een zachtere aanpak en kan je medewerkers motiveren als ze zien hoe goed je organisatie scoort. Ook om mee uit te pakken naar de buitenwereld kan het commercieel in de kaart spelen om je te benchmarken.

En tot slot: als je het zelf niet doet, word je door anderen gebenchmarkt, denk maar aan ratingwebsites die horeca, aannemers en de zorgsector beoordelen.

Toch schuilen er bij benchmarking ook een paar addertjes onder het gras, maar daarover meer in dit artikel.

De presentatie van Jo Harrewijn kan je downloaden via de Kwinta app. Gratis beschikbaar voor leden in de App Store (voor iPhone) of de Play Store (Android). Meld je na de installatie ervan aan (voor instructies om je aan te melden kan je een bericht sturen naar bart [dot] vanacker [at] vck [dot] be).

Delen via

Verwante artikelen

Beperkingen van benchmarkmodellen overwinnen

Zowel het benchmarken zelf als de modellen die je gebruikt om te benchmarken, hebben hun beperkingen. Hoe kan een benchmarkmodel die problemen overwinnen?

Uitdagingen bij benchmarking

Benchmarken om te leren uit elkaars ervaringen, allemaal goed en wel, maar hoe krijg je een objectief beeld van de organisaties waarmee je je vergelijkt?