Risico… Wat is dat nu eigenlijk?

Sinds de High Level Structure in de nieuwe versies van de ISO-normen, is risicomanagement een belangrijk topic geworden, maar wat beschouwen we nu als risico’s en hoe moeten we ermee omgaan?

We zijn in het dagelijkse leven continu bezig met risicomanagement, zonder dat we er steeds bij stilstaan. De straat oversteken is daar een perfect voorbeeld van. We weten dat er fietsers en auto’s van links en rechts kunnen komen en dat het gevaarlijk kan zijn.

Om het risico om aangereden te worden te verminderen, lopen we naar het dichtstbijzijnde zebrapad, kijken we links, rechts en weer links, zoals we leerden toen we klein waren.

De definitie

Volgens ISO is een risico het effect van onzekerheid op doelstellingen. Een vakantievoorbeeld om dit te kaderen. Je hebt om 10 uur een vlucht naar Zuid-Spanje. Je wilt dus om 8 uur aan de luchthaven zijn, zodat je op tijd bent, je geboekte vlucht haalt en kan genieten van je vakantie. Als je niet op tijd op de luchthaven bent, mis je je vlucht, moet je een nieuw vliegticket kopen, mag je mogelijks pas de dag erna vertrekken…

Jouw doelstelling op dat moment is dus ‘op tijd aan de luchthaven zijn’. Om dat doel te halen, moet je van jouw huis de taxi nemen naar een bevriend koppel waarmee je carpoolt naar de luchthaven. De taxirit duurt een vijftiental minuten. Vandaar rijden jullie anderhalf uur met de wagen naar de ‘wandelparking’ in Charleroi luchthaven, waarna jullie nog een kwartiertje moeten wandelen naar de luchthaven. Je moet dus thuis om 6 uur vertrekken om op tijd aan de luchthaven te zijn.

Er zijn heel wat onzekerheden tijdens de rit van jouw huis naar de luchthaven.

  • Zal je wekker op tijd afgaan?
  • Zal de taxi er op tijd zijn?
  • Zal er veel file zijn?
  • Is het echt maar een kwartiertje wandelen van de parking naar de luchthaven?

Het effect van deze onzekerheden zijn de mogelijke gebeurtenissen en de gevolgen daarvan. Voor elke onzekerheid moet je dus gaan kijken wat de mogelijke gebeurtenissen en gevolgen daarvan zijn. Een mogelijke gebeurtenis is bijvoorbeeld dat je te laat opstaat omdat je wekker niet af gaat. Het gevolg daarvan is dat je nog niet klaar bent wanneer de taxi aan je voordeur op jou staat te wachten.

Een andere mogelijke gebeurtenis zou kunnen zijn dat de taxichauffeurs die ochtend staken. Het gevolg daarvan zou zijn dat je niet op tijd bij je vrienden geraakt. Verder kan het zijn dat er een zwaar ongeval gebeurd is op de autosnelweg, waardoor jullie in de file staan en te laat in de luchthaven zijn.

Zoals je merkt, kan je sommige onzekerheden zelf beïnvloeden. Je kan bijvoorbeeld twee wekkers zetten, zodat je zeker tijdig wakker wordt. Op andere onzekerheden heb je maar weinig invloed, zoals een eventuele staking of een zwaar ongeval.

Om risico’s te definiëren, is het dus belangrijk om eerst goed te weten wat het doel is van je organisatie, je afdeling, een individu.

Hoe omgaan met risico’s?

Nadat je je risico’s hebt gedefinieerd, is het belangrijk dat je ze gaat analyseren en evalueren. Je moet weten hoe groot de kans is dat de risico’s voorkomen en welke impact ze kunnen hebben. Eens je dat heb gekwantificeerd, kan je bepalen hoe je met je risico wilt omgaan.

Je kan een risico vermijden, door weg te gaan van de situatie waarin je met bepaalde risico’s wordt geconfronteerd. Dit wordt vaak gedaan als het gaat om een risico met hoge kans en grote impact. Je zou bijvoorbeeld de avond voor je vlucht een hotel kunnen boeken in de buurt van de luchthaven.

Als er kleine kans is dat het risico voorkomt en als de impact niet zo groot is, kan je het risico accepteren. Je aanvaardt dat er mogelijks iets lastig zal voorvallen. Je gaat er bijvoorbeeld van uit dat het traject van jouw vrienden naar Charleroi filevrij is, wat op een zondagochtend vrij logisch is. Dus je kiest er niet voor om meer dan anderhalf uur tijd uit te trekken voor de rit.

Wanneer je als bedrijf of individu bijvoorbeeld niet alleen kan omgaan met een risico met hoge impact en eerder lage waarschijnlijkheid, kan je dit risico ook delen. Op die manier wordt de last of het mogelijke voordeel van het risico gedeeld met een andere partij. Dat kan bijvoorbeeld aan de hand van verzekeringen of overeenkomsten met partners.

Je kan risico’s ook proberen verminderen door de kans of de impact van een risico te verminderen. Je zou bijvoorbeeld twee wekkers kunnen zetten, zodat de kans kleiner is dat je alarm niet afgaat.

Naast de vier klassieke manieren om met risico’s om te gaan, kan je er ook nog altijd voor kiezen om een risico op te zoeken en op die manier op zoek te gaan naar een competitief voordeel. Of je kan ervoor kiezen om te negeren dat er een risico is.

Alle risico’s en risicosituaties zijn anders, dus is het belangrijk dat je de risico’s beoordeelt en kent om op die manier te kiezen voor de juiste manier van omgaan met het risico. Vind je dit een moeilijke opdracht? maartje [dot] alberts [at] moorestephens [dot] be (Contacteer ons dan gerust), dan helpen we jullie verder.

Delen via

Verwante artikelen

Beter voordenken dan nadenken over risico's

Zowel in de industrie als in de bouw ligt het risico op arbeidsongevallen hoger dan in andere sectoren. Risico's correct inschatten vormt dan ook een eerste stap in een veiliger werkomgeving.

Met behulp van de PDCA-cirkel een noodplan opstellen

Omgaan met crisissituaties: makkelijker gezegd dan gedaan. Met deze 6 stappen kom je al een heel eind weg om een intern noodplan uit te bouwen voor je organisatie.

Een op twee bedrijven heeft geen risicomanagementstrategie

Een internationale enquête uitgevoerd door DNV GL en onderzoeksbureau GfK Eurisko onder ruim 1500 professionals toont aan dat de helft van de ondervraagde bedrijven geen duidelijke risicomanagementstrategie heeft en slechts 43% meetbare doelen stelt voor risicobeheersing.