Six Sigma

Kurt Bauschardt (Creative Commons-licentie)

De cost of quality, of wat kwaliteit je opbrengt

Kwaliteit is gratis. Deze wapenkreet sierde eind jaren zeventig de cover van het boek van Philip Crosby. Zijn boodschap was duidelijk: kwaliteitsproblemen aanpakken brengt een organisatie meer op dan de kosten van non-conformiteit.

Hoe je iedereen meekrijgt met kwaliteit

Medewerkers meekrijgen, of het nu over de corporate kwaliteitspolicy gaat of over een Lean mindset, is de rode draad die door de goede kwaliteitspraktijk van zowel Continental Automotive Benelux als van BASF Antwerpen liep.

De opportuniteiten van Six Sigma

In onze snel veranderende wereld zijn er meer constanten dan gedacht. Zo blijft het voor elk bedrijf belangrijk om de kosten van niet-kwaliteit te verminderen, de productiviteit te verhogen en klanten tevreden te stellen.

Waarom Indaver je niet meer voor gek verklaart als je over Lean Six Sigma begint

Vijf jaar geleden geloofde niemand bij afvalverwerker Indaver in de meerwaarde van Lean Six Sigma, tot Patrick Canoot van Amelior de eenvoud en logica van de methode kwam uitleggen. Hoe zorgde hij voor de ommezwaai?

Het ABC van kwaliteit in 26 delen: de letter H

Nu iedereen nog fris en monter is na een weldoende vakantie, mag het al eens wat moeilijker zijn. We zullen het dus hebben over statistiek en Hypothese testen. Onbelangrijk is dat niet, want hypotheses vormen de basis van alle wetenschap.

Bill Smith mee aan de wieg van Six Sigma

In 1986 strijkt Bill Smith neer bij de Amerikaanse technologieproducent Motorola. Smith, die dan bijna 35 jaar ervaring in de kwaliteitszorg en als ingenieur op de teller heeft staan, introduceert er zijn theorie van verborgen gebreken.

84% minder defecten bij Amerikaanse Hercules

Een Amerikaans onderhoudsteam van de Hercules C-130 transportvliegtuigen brengt verschillende kwaliteitsconcepten- en methoden samen om herstellingen en preventief onderhoud aan het toestel spectaculair te verbeteren.

Denkfouten in Lean en Six Sigma blootleggen

Ives De Saeger van P41 stelt enkele aspecten van Lean en Six Sigma in vraag. Volgens De Saeger is het beter dat je begrijpt wat je bedrijf nodig heeft, dan dat je een willekeurig programma invoert "omdat iedereen Lean doet".

Hertel wint Amerikaanse business improvement-prijs

ISixSigma kent jaarlijks verbetertrofee├źn toe. Hertel nam het in de finale op tegen het business improvement team van het Amerikaans leger, departement Missiles and Space. Filip Juchtmans, de Belgische business improvement manager en zijn internationale business improvement verantwoordelijke, Ben Doornbusch, konden de jury overtuigen en mochten voor Hertel de trofee mee naar Europa nemen.