Tijdsgebrek zet kwaliteit onder druk

De supply chain van de Boeing 787 moest de kosten drukken en de ontwikkelingstijd versnellen. Maar het draaide anders uit en verschillende incidenten leidden tot een PR-ramp.

In 2001 waarschuwde Boeing-ingenieur Hart-Smith al voor de bijkomende kosten en risico's van de grootschalige outsourcing, schrijft het Amerikaanse magazine Forbes in "What went wrong at Boeing?".

In het artikel worden de mankementen in de supply bij de Dreamliner blootgelegd nadat alle toestellen begin 2013 drie maanden lang aan de grond werden gehouden wegens risico op overhitting van de lithiumbatterijen.

Kwaliteit bij toeleveranciers

De nieuwszender Al Jazeera gooide in 2014 nog wat olie op het vuur met de documentaire "Boeing's battle between quality and schedule", waarbij enkele pijnpunten in het kwaliteitsproces van de nieuwe Dreamliner blootgelegd werden, beschuldigingen die Boeing ontkende.

In 2007 stelt Boeing haar nieuwe paradepaardje, de Boeing 787, voor aan het grote publiek. Bedoeling is om met de Dreamliner vanaf mei 2008 operationeel te gaan, maar het programma loopt vertraging op tot augustus 2011.

Vertragingen

Om de vertragingen op te vangen, stuurt Boeing volgens de documentairemakers honderden kwaliteitsingenieurs op pad naar de verschillende toeleveranciers, ondermeer naar het Italiaanse Alenia dat ultralichte onderdelen voor het toestel maakt.

De prioriteit van de kwaliteitsinspecteurs is dat het werk correct wordt uitgevoerd. Wanneer ze in 2009 gebreken vinden in onderdelen die Alenia maakt, leggen ze de band stil. Een jaar later duiken opnieuw problemen op, waarop het werk opnieuw wordt stilgelegd.

Dit keer verwerpen managers bij Boeing volgens Al Jazeera de opmerkingen van de kwaliteitsinspecteurs. Boeing vraagt Alenia in een brief het werk "zonder vertraging" verder te zetten en neemt de verantwoordelijkheid voor de goedkeuring van de kwaliteit.

"Je past het kwaliteitsproces niet aan om de timing te kunnen naleven."

Cynthia Cole, een voormalige ingenieur bij Boeing, reageert dat een kwaliteitsproces niet zomaar aangepast mag worden om de timing te kunnen naleven: "Je past kwaliteit in in de timing."

Beschadigde onderdelen

Ook de kwaliteit van het uitgevoerde werk in de nieuwe Boeingfabriek in Charleston wordt op de korrel genomen, alsook de kwaliteitscontroles daar.

John Woods, een luchtvaartingenieur, moest er instructies schrijven over hoe onderdelen, die tijdens het productieproces beschadigd raken, moeten hersteld worden. Zijn bazen hekelden het feit dat hij de kwaliteitsstandaarden probeerde op te schroeven. "Managers riepen me toe dat ik sommige vereisten uit de instructies moest schrappen." Woods werd ontslaan.

Zware tests, verificaties en inspecties

Boeing ontkent de aantijgingen en zegt dat de toestellen aan de hoogste veiligheids- en kwaliteitsstandaarden voldoen en dat ze gecontroleerd worden door zware tests, verificatie en inspecties. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA stelt dat het toestel veilig is en dat de kinderziektes correct verholpen worden.

Foto beschikbaar via Creative Commons by Ken Mist

Delen via

Verwante artikelen

3 goede kwaliteitspraktijken onder de loep

Een tool om continu te verbeteren bij Swissport, Q-partners bij het Zorgbedrijf Antwerpen en een systeem om de competenties van je werknemers aantoonbaar te maken: dat zijn de 3 cases die 3 leden van het VCK-netwerk in de Kwinta sessie van mei voorstelden.

Challenger en de Cost of Poor Quality

De ramp met de Challenger, nu 30 jaar geleden, toont aan hoe de slechte kwaliteit van een klein onderdeel enorme (zichtbare en onzichtbare) kosten met zich mee brengt: de Cost of Poor Quality (COPQ).

Vliegen veiliger dankzij nieuwe cockpitregel?

De (vermoedelijk) moedwillige crash van de Airbus A320 in de Franse Alpen door de copiloot leidt tot striktere procedures rond de aanwezigheid van het aantal bemanningsleden in de cockpit.