Tips om je collega's te betrekken bij kwaliteit

Processen, systemen, non-conformities, "het moet van de norm": het is maar een greep uit het ISO-jargon waar je collega's op afknappen. Jacques van Unnik van DNV GL gaf tijdens een Kwinta sessie tips om het tij te keren.

"Stop met praten over het kwaliteitsmanagementsysteem en spreek over de bedrijfsvoering", zegt Van Unnik. "En vertaal de ISO-termen in benamingen die herkenbaar zijn in je organisatie. Benoem diensten zoals in je bedrijf gangbaar is en plak echte namen op verantwoordelijken."

Facilitator

Kwaliteitsmanagers hebben volgens Van Unnik 2 rollen in een organisatie. Die van interne adviseur en van intern geweten. "Als interne adviseur leg je aan de proceseigenaren uit wat de norm wil bereiken", legt Van Unnik uit. "Maar laat ze zelf met oplossingen op de proppen komen. Wie weet er namelijk meer van de processen dan zij?"

"Aangezien de kwaliteitsdienst zicht heeft op de procesprestaties, klantenklachten, interne audits,... kan het ook pijnpunten aanstippen", vindt Van Unnik. "Maar blijf bij de feiten. Laat waardeoordelen over aan proceseigenaren."

Rollen scheiden

Tot slot moeten kwaliteitsmanagers erop letten om hun rollen gescheiden te houden. "Begin tijdens een interne audit geen mogelijke oplossingen aan te reiken." Vragen stellen, dat kan wel. "Helpt deze procedure of werkinstructie jou? Kunnen we je helpen om je werk te verbeteren of makkelijker te maken?"

Schrijf je nu in voor de volgende sessie van 16 oktober waarin Bénédicte Colpaert (Umicore Hoboken) en Patricia Goethals (Wolters Kluwer) een goede praktijk uit de doeken.

Je vindt de presentatie terug op Kwinta Knowledge: meld je aan met je persoonlijke gegevens en klik in de navigatie op "VCK activiteit" en vervolgens op "Sessies".

Delen via

Verwante artikelen

Kwaliteitsproblemen snel communiceren en oplossen

In de laatste Kwinta Junior-sessie van het jaar brachten de deelnemers een bezoekje aan TUC RAIL. Peter Driessens, Senior Methods Officer, vertelde er over de visie van zijn organisatie op kwaliteit.

Business Excellence 2.0 in de praktijk

Mensen goesting doen krijgen in kwaliteit. Dat was het hoofddoel van Bénédicte Colpaert, Head of Prevention & Business Excellence bij Umicore, toen ze Business Excellence 2.0 uitrolde in haar organisatie.

Herbekijk de webinar over de impact van onze lichaamshouding

Deze middag verzorgde lichaamscoach Sofie-Aan Bracke een boeiende webinar over de impact van je lichaamshouding op je gezondheid, zelfbeeld en interactie met anderen.