Tools om te organiseren in de 21ste eeuw

De Britse denktank Shift*Base, die focust op de impact van de digitale transformatie en nieuwe manieren van werken en organiseren, deelt in haar kennisbank technieken, cases, boekrecensies en modellen.

De 123 managementtechnieken gaan van de kwaliteitsklassiekers, zoals Kanban en Go to Gemba, tot de Hidden Heroes-techniek en manieren om de klant centraal te stellen: The emtpy chair.

Bij elke tool leer je wie je erbij moet betrekken, wat de techniek precies inhoudt, waarvoor je de tool kunt inzetten en hoe je eraan begint. De theorieën, case studies, tools,... zijn gebundeld in 8 verschillende categorieën:

Ontdek ook tools om innovatie te stimuleren in een groep, of dompel je er dit najaar volledig in onder: de coaching Global Quality Leader stelt scherp op de functie van de toekomstige kwaliteitsmanagers vanuit verschillende perspectieven.

Delen via

Verwante artikelen

Het oplossend vermogen vergroten

In 2012 verscheen het boek Verdraaide organisaties, terug naar de bedoeling van Wouter Hart. Een vlot geschreven boek met een heldere boodschap: organisaties moeten 'terug naar de bedoeling', weer doen waarvoor ze zijn opgericht, niet zozeer doelen nastreven, maar de bedoeling voor ogen houden.

Kwaliteitsmanagement versie 2.3, ben je nog mee?

Hoe ga je om met een wereld die structuren steeds meer overbodig acht en zich met zelfbeschikkingsrecht netwerkmatig zelfsturend maakt? Al eens bekeken hoeveel organisatievormen er vandaag zijn? Ook binnen een organisatie?

Over wat we niet zien bij organisaties

Met een citaat uit "De Kleine Prins" van Antoine de Saint-Exupéry zet de auteur van "Het dodo-effect - Over gedragsverandering in organisaties" meteen de toon: "Alleen met het hart kun je goed zien. Het wezenlijke is voor het oog onzichtbaar."