Ziekteverzuim indammen heeft alles te maken met focus

In Nederland is de werkgever verplicht om zieke werknemers twee jaar lang een groot deel van hun loon door te betalen. Het ziekteverzuim terugdringen, perkt de risico's in.

JeroenWant een zieke werknemer kost geld, een smak geld. Bij schoonmaakbedrijf CSU bedraagt het potentiële risico per medewerker € 750.000.

Toen het verzuim enkele jaren geleden steeg naar 9%, was de rekening dan ook snel gemaakt: het ziekteverzuim moest naar omlaag. CSU wilde bovendien toonaangevend zijn en tonen dat het goed omgaat met zijn medewerkers, want dat komt de schoonmaakkwaliteit ten goede.

Cultuuromslag

Jeroen Heijmans, uitgeroepen tot Business Improvement Manager 2018 door het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement (NNK), lichtte tijdens de Kwinta-sessie het project "Fris in je werk" toe, waarmee hij het ziekteverzuim kon verlagen tot 4%. Een pak lager dan andere organisaties uit de sector.

Het nieuwe verzuimbeleid dat hij uitstippelde, leidde tot een cultuuromslag. Er werden oplossingen gezocht zonder dat daar meteen een bedrijfsarts aan te pas kwam. De klemtoon kwam veel meer te liggen op interactie tussen medewerkers en leidinggevenden.

Preventieve maatregelen

Preventieve maatregelen helpen medewerkers die kampen met financiële, psychische en fysieke problemen, de drie hoofdoorzaken van het verzuim. "Wie door zijn huisarts wordt doorverwezen naar een psycholoog, moet vaak rekening houden met 6 weken wachttijd", zegt Heijmans.

"Dat betekent op zijn minst zes weken ziekteverzuim. In samenwerking met PSION biedt CSU psychologische begeleiding aan binnen de week. Medewerkers die het financieel lastig hebben, kunnen bij een telefonische helpdesk terecht of krijgen een budgetcoach thuis op bezoek."

Focus

Hoe communiceer je al die ingrepen aan je medewerkers, die verspreid over het land aan de slag gaan? CSU maakte laagdrempelige filmpjes om het nieuwe beleid uit te leggen en zocht naar ambassadeurs die wilden getuigen over hulp die ze gekregen hadden. Leidinggevenden moesten getraind worden, zodat zij hun medewerkers kunnen informeren. 

"Alles heeft te maken met focus", legt Heijmans uit. "Alleen al door aandacht te besteden aan het verzuim, deed de cijfers terugvallen van 8 à 9% naar 6%". Maar eens je die aandacht loslaat, stijgt het verzuim weer en duurt het ook weer langer voor de verzuimcijfers dalen."

Download de presentatie van Jeroen Heijmans via de Kwinta app (beschikbaar in de App Store voor iPhone of de Play Store voor Android) of de desktopversie. Enkel beschikbaar voor VCK-leden.

Delen via

Verwante artikelen

Roest bekroond tot Europese Quality Leader

De Nederlander Robin Roest, directeur Repair bij CED, is door de Europese kwaliteitsorganisatie EOQ uitgroepen tot European Quality Leader.

"Nearshoring deels oorzaak Chinese groeivertraging"

De Chinese groeivertraging is voor een deel te wijten aan de versnelde opkomst van nearshoring in de supply chain. Dat schrijft professor David Simchi-Levi van de Massachusetts Institute of Technology.

Procesoptimalisatie vertrekt altijd vanuit klant

Toen ik vernam dat Geert Brandt en Ann Peirs een boek geschreven hebben over procesoptimalisatie, was ik onmiddellijk nieuwsgierig om het te lezen. Mijn enthousiasme werd wel iets getemperd toen ik de volledige titel vernam: “Procesoptimalisatie in de publieke sector.” Ik werk namelijk in de privésector.