Treinramp Wetteren gevisualiseerd in het visgraatdiagram

Exact een jaar geleden ontspoorde in Wetteren een goederentrein, waarna brand uitbrak in 3 wagons gevuld met acrylontil. Wegens de giftige dampen moesten duizenden mensen in de buurt geëvacueerd worden.

Het ongeval is (mogelijks) verzoorzaakt door te hoge snelheid op het traject, waar slechts 40 km per uur was toegestaan, maar pas in juni zal een verkeersdeskundige het verslag over de treinramp klaar hebben.

Oorzaken visualiseren

Met het zogenaamde Ishikawa-diagram (het visgraatdiagram) ging Annette Geirnaert vorig jaar tijdens een workshop van het ASQ-congres aan de slag om op een visuele manier alle mogelijke oorzaken van een probleem, in dit geval de treinramp, te analyseren.

Het Ishikawa-diagram is een kwaliteitsmodel waarbij je op het geraamte van de vis de verschillende oorzaken weergeeft die uiteindelijk leiden tot het probleem (de kop van de vis).

Management, mensen, methoden,...?

Per visgraat groepeerde ze de mogelijke oorzaken per categorie (management, mensen, methoden, materiaal en omgeving) en dacht dan per gebied verder na over wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn van wat verkeerd ging. Hieronder vind je haar uitgewerkte oefening terug.

Foto beschikbaar via Creative commons by Jason Rogers (Flickr), foto is ter illustratie en geeft niet de trein weer die betrokken was bij het ongeval.

Delen via

Verwante artikelen

Kmo's investeren minder in gezondheid en veiligheid op het werk

Bescherming van het welzijn van werknemers (82%) en wet - en regelgeving (79%) zijn de belangrijkste drijvende krachten voor gezondheid en veiligheid op het werk, althans volgens 1.700 brancheprofessionals die door DNV GL zijn ondervraagd.

Veiligheidscultuur op het werk: 4 inzichten

Ontdek de 4 belangrijke inzichten waarmee je als preventieadviseur van een bedrijf best rekening mee houdt.

Opnieuw dodelijk slachtoffer door Takata-airbag

Een 17-jarig meisje is in Texas om het leven gekomen toen een slecht werkende airbag van Takata ontplofte. Ze is daarmee het 10de Amerikaanse slachtoffer van de defecte Takata-airbags, die al tot de grootste terugroepacties ooit leidden.