Uitdagingen bij benchmarking

Benchmarken om te leren uit elkaars ervaringen, allemaal goed en wel, maar hoe krijg je een objectief beeld van de organisaties waarmee je je vergelijkt?

Jo Harrewijn bracht, samen met de deelnemers van de Kwinta sessie over Business Excellence, de hindernissen in kaart die opduiken bij benchmarking.

Wederkerigheid

Het begint allemaal met een partner te vinden die hetzelfde met jou wil vergelijken en daar tijd en resources voor wil vrijmaken. Een uitdaging.

Niet alle organisaties delen even makkelijk (vertrouwelijke) informatie of vragen om een non-disclosure agreement (NDA) te tekenen. Bovendien wordt wederkerigheid verwacht: "Als je info van anderen krijgt, moet je zelf ook info delen."

Als je dan al inzage krijgt, kan de wijze van rapporteren het beeld verkleuren. Bedrijven kunnen zich beter voordoen dan dat ze in werkelijkheid zijn. Of je krijgt een momentopname, in plaats van cijfers die trends op langere termijn weergeven.

Duiken er verschillen op in prestaties? Dan zijn ze vaak meer veroorzaakt door verschillen in doelstellingen dan in processen. Bovendien krijg je weinig inzicht in verbanden tussen prestatiemotoren van de organisatie en de resultaten.

Moeilijk meetbaar

Bovendien blijkt niet elke KPI of organisatie even geschikt om te benchmarken, merkt Jo Harrewijn op. "Voor gestandaardiseerde processen in een stabiele omgeving is benchmarking de geknipte tool", zegt hij, "maar voor creatieve (co-creatie-)omgevingen ligt dat veel moeilijker."

Verder zijn ook de historiek en de cultuur van een organisatie moeilijk meetbaar, terwijl net deze elementen vaak tot excellente prestaties leiden. Nog zoiets: de unieke value chain van een organisatie, moeilijk te copy-pasten naar andere organisaties.

Soms knelt het schoentje bij de KPI's, zoals die voor waardecreatie (innovatie, leren,... ). Ze zijn moeilijk vast te leggen, vandaar dat harde cijfers, financiële KPI'S, zo dominant aanwezig zijn. 

Appels met appels

Hoe je meet, bepaalt in grote mate of je appels met appels vergelijkt. Hoe kan je de stiptheid van het openbaar vervoer tussen verschillende landen vergelijken, als de ene maatschappij vertragingen pas registreert vanaf 5 minuten?

Tot slot hebben sommige sectoren minder armslag om te veranderen: de publieke sector, bijvoorbeeld, moet zich vaak houden aan bepaalde wetgeving.

In een volgend artikel lees je hoe je de beperkingen kunt overwinnen.

De presentatie van Jo Harrewijn kan je downloaden via de Kwinta app. Gratis beschikbaar voor leden in de App Store (voor iPhone) of de Play Store (Android). Meld je na de installatie ervan aan (voor instructies om je aan te melden kan je een bericht sturen naar bart [dot] vanacker [at] vck [dot] be).

Delen via

Verwante artikelen

Beperkingen van benchmarkmodellen overwinnen

Zowel het benchmarken zelf als de modellen die je gebruikt om te benchmarken, hebben hun beperkingen. Hoe kan een benchmarkmodel die problemen overwinnen?

Redenen om je te benchmarken

In de Kwinta sessie van december gaf Jo Harrewijn een aanzet voor een benchmarkmodel voor Business Excellence waarmee je je organisatie, of delen ervan, kunt vergelijken met anderen. Maar waarom zou je dat doen?

Reactie

Plaats ook op: