Voorbij de innovatie-euforie

Innovatie is het sleutelwoord van kwaliteitsmanagement in onze tijd. Hijgend en puffend zijn we steeds op zoek naar weer iets nieuws, weer iets anders, weer een reorganisatie, schrijft Henk den Uijl,  promovendus en docent aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Tegelijkertijd kijkt de werkvloer dikwijls met argusogen naar de typische managementtaal die hierbij hoort: “het zal allemaal niet zo’n vaart lopen”.

Vaak worden mislukte innovatieprojecten toegeschreven aan implementatiefouten, communicatieproblemen of een starre organisatiecultuur. Maar wat als het in de aard van innovatie zit dat nieuw niet per se beter is?

Verstikkende middenmaat

Henk den Uijl vindt dat het streven naar “innovatie en excellentie” een verstikkende middelmaat oplevert. We kunnen beter op zoek gaan naar een “goede middelmaat”.

Tijdens een workshop op het VCK congres gaat hij filosofisch op zoek naar hoe de deelnemers eigenlijk kijken naar wat innovatie is, wat leren betekent, en welke achtergrondideeën hierbij een rol spelen.

Benieuwd? Schrijf je in voor het VCK congres op 29 november 2018 (gratis voor leden).

Schrijf je nu in >>

VCK congres 2018

Delen via

Verwante artikelen

Kwaliteitsvol zorgen voor morgen

Hoe ga je als zorgorganisator om met de vloedgolf aan uitdagingen in de ouderenzorg, zoals het tekort aan zorgkundigen en de zwaarder wordende zorg?

Kwaliteit en compliance verzekeren via effectief informatiemanagement

Ronny Timmermans, CEO en Managing Director van Xenit, stelt tijdens een presentatie op het VCK congres scherp op de cruciale rol die intelligent informatiemanagement heeft veroverd in bedrijfsprocessen en de digitale transformatie van bedrijven.

Voorbij de grens van kwaliteit?

Is kwaliteit een eindpunt of een startpunt? Of beiden? Gaat kwaliteit vooraf aan effectiviteit en efficiëntie of komt het er uit voort? Of zijn dit de verkeerde vragen?

Reactie

Plaats ook op: