Voorbij de innovatie-euforie

Innovatie is het sleutelwoord van kwaliteitsmanagement in onze tijd. Hijgend en puffend zijn we steeds op zoek naar weer iets nieuws, weer iets anders, weer een reorganisatie, schrijft Henk den Uijl,  promovendus en docent aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Tegelijkertijd kijkt de werkvloer dikwijls met argusogen naar de typische managementtaal die hierbij hoort: “het zal allemaal niet zo’n vaart lopen”.

Vaak worden mislukte innovatieprojecten toegeschreven aan implementatiefouten, communicatieproblemen of een starre organisatiecultuur. Maar wat als het in de aard van innovatie zit dat nieuw niet per se beter is?

Verstikkende middenmaat

Henk den Uijl vindt dat het streven naar “innovatie en excellentie” een verstikkende middelmaat oplevert. We kunnen beter op zoek gaan naar een “goede middelmaat”.

Tijdens een workshop op het VCK congres gaat hij filosofisch op zoek naar hoe de deelnemers eigenlijk kijken naar wat innovatie is, wat leren betekent, en welke achtergrondideeën hierbij een rol spelen.

Benieuwd? Schrijf je in voor het VCK congres op 29 november 2018 (gratis voor leden).

Schrijf je nu in >>

VCK congres 2018

Delen via

Verwante artikelen

Joeri Staelens en Wim De Molder

Omgaan met menselijke fouten

Allemaal samenwerken aan kwaliteit en innovatieve procesinnovatie: dat zijn de twee pijlers waarop de kwaliteitsverbetering steunt bij CNH Industrial.
Drone

VCK-leden in de prijzen tijdens Factory of the Future Awards

Bijna de helft van de bedrijven die de titel "Factory of the Future" ontvingen, maakt deel uit van het VCK-netwerk, namelijk BMT Aerospace, Janssen Pharmaceutica, NIKO en Materialise.
Kwaliteitsteam van CNH Industrial

Medewerkers betrekken bij procesinnovatie

Hoe vind je de balans tussen de introductie van procesinnovatie via nieuwe verbetertechnologieën en de betrokkenheid van je medewerkers?

Reactie

Plaats ook op: