Waarom wendbaarheid efficiëntie klopt

"Efficiëntie was het mantra van de 20ste eeuw", schrijft Greg Satell op zijn blog Digitaltonto. "Doordat business modellen onder druk staan, troeft agility (wendbaarheid) vaak efficiëntie af."

//www.flickr.com/photos/kompania_piwowarska/6382348641/Organisaties die enkel geïsoleerde metrics onder de loep nemen en die elk afzonderlijk optimaliseren, zonder te kijken hoe ze interageren met de rest van de organisatie, riskeren de globale performantie van hun organisatie te kelderen, zo legt Harvard Business Review de efficiëntieparadox uit.

Doing the right things

Verschillende managementboeken zoomen in op die efficiëntieparadox. Het gaat niet om "doing things right", maar om "doing the right things", schrijft Peter Drucker in The Effective Executive.

De Amerikaanse generaal Stanley McChrystal beschrijft in Team of Teams: New Rules of Engagement for a Complex World hoe zijn militairen ieder gevecht wonnen (efficiëntie), maar onmogelijk konden voorspellen waar en hoe het volgende gevecht eruit zou zien.

Door de interactie tussen de verschillende commando's te vergroten, leerden de militairen zich continu aan te passen aan de voortdurende veranderende omstandigheden (wendbaarheid).

Lage lonen? Minder winst

Professor Zeynep Ton voerde dan weer onderzoek naar retailers, waarvan ze de resultaten onthulde in The Good Jobs: How the Smartest Companies Invest in Employees to Lower Costs and Boost Profits.

Uit haar onderzoek blijkt onder meer hoe de focus op lage lonen vaak zorgt voor minder efficiëntie en winst in plaats van meer.

"Beide zijn belangrijk"

Wim De Cleyn"Het is voor mijn part niet zo dat het ene het andere klopt, maar wel dat beide belangrijk zijn", reageert Wim De Cleyn.

"Efficiëntie is kijken met hoe weinig mogelijke inzet (mensen en middelen) je een bepaalde activiteit zo snel mogelijk tot een einde kan brengen. Effectiviteit of doelmatigheid heeft te maken met het bereiken van het gewenste doel."

"Doelstellingen, waarop je effectiviteit en efficiëntie gaat meten, bepaal je vooraleer je de activiteit begint uit te voeren. Dat is dus een deel van de strategische en tactische oefeningen."

"In eerste instantie moet je in deze veranderende wereld nagaan of je het ‘desbetreffende’ (deel-)proces nog wilt verderzetten om je doel te bereiken. Mogelijks is dat veranderd wegens marktomstandigheden, nieuwe partnerschappen, technologie-ontwikkelingen, financiële wijzigingen, omstandigheden, nabuurschappen, wetgevingen, … Daarvoor moet je wendbaar zijn."

"Wanneer je de activiteiten en (deel-)processen wilt verder zetten, ga je kijken naar de gewenste efficiëntie, en natuurlijk ook de effectiviteit van dat (deel-)proces zelf. Het is daarbij ook belangrijk dat je wendbaar bent tijdens de uitvoering van de activiteit, vooral wanneer die een belangrijke tijdspanne behoeft. Want gedurende de uitvoering kunnen dingen veranderen: beschikbaarheid van mensen, middelen, technologie, netwerkende partners,..."

Onafscheidelijk trio

"Efficiëntie en effectiviteit worden dus mede bepaald door je wendbaarheid maar alleen wanneer die ertoe doet. Het is een onafscheidelijk trio."

"Je moet dus wel een ‘functie’ creëren, of een bijkomende taak van de verantwoordelijken / bevoegden om de noodzaak tot verandering in te schatten. Een nieuwe rol voor de kwaliteitsverantwoordelijke?"

Heb je nog aanvullingen? Of wil je een van bovenstaande boeken recenseren? Stuur een bericht naar vanacker [at] vck [dot] be.

Delen via

Verwante artikelen

Grim Sekeris van Indaver

Presentatie: minder fouten, hogere doorloopsnelheid

Door een verbeterproject dat Grim Sekeris op de sporen zette, sloegen verschillende afdelingen de handen in elkaar, werkten ze beter samen en leidde dat tot een betere klantendienst.
Henk Deprez

Gelabeld: menselijke fout

Een klant klaagt over een laattijdige levering. Oorzaak: menselijke fout. Een vat wordt aangereden met een vorkheftruck en slaat lek, waardoor een gevaarlijk product vrijkomt. Oorzaak: menselijke fout.

3 goede kwaliteitspraktijken onder de loep

Een tool om continu te verbeteren bij Swissport, Q-partners bij het Zorgbedrijf Antwerpen en een systeem om de competenties van je werknemers aantoonbaar te maken: dat zijn de 3 cases die 3 leden van het VCK-netwerk in de Kwinta sessie van mei voorstelden.