Wat kan je fysiek doen om beter om te gaan met stress

Stress is iets waar we allemaal mee te maken hebben, elke dag opnieuw. En het heeft zijn nut, het maakt dat we dingen doen.

Het wordt een probleem als we ons machteloos voelen om iets aan de situatie te veranderen. "Ik hoor vaak genoeg van mensen die bij mij les volgen of voor coaching komen, dat werksituaties waar ze het gevoel hebben dat ze niet worden gehoord en gewaardeerd het moeilijkst zijn", zegt Sofie-Ann Bracke.

Als je je dag in dag uit machteloos voelt, niet gehoord, niet gewaardeerd voelt, dan raakt je hele lichaam gespannen. Je bent voortdurend alert op wat er kan gebeuren. Geleidelijk aan geraak je meer en meer gespannen en wordt het ook op andere momenten moeilijker om te ontspannen en met stress om te gaan.

Op termijn kan je dan klachten krijgen zoals burn-out, chronische vermoeidheid, depressie, pijnklachten allerhande, huidklachten zoals psoriasis, spijsverteringsproblemen zoals prikkelbare darm,  enz.

Wat te doen?

Om dergelijke klachten te verminderen is een gecombineerde aanpak aangewezen. Loopbaanbegeleiding, coaching en gesprekstherapie hebben zeker hun nut.

Denk er ook aan om met je lichaam bezig te zijn. Hierbij gaat het niet alleen om bewegen, maar om je bewuster te worden van wat je doet met je lichaam. Leer aandacht besteden aan de signalen die je lichaam geeft. Waar uit zich spanning in je lijf? In je hoofd, borstkas, buik? En waar zit de ontspanning, de rust in je lichaam? Hoe zit het met je nek, je kaakgewrichten, je armen en benen? Leer je lichaam van binnenuit voelen.

Hierbij zijn meditatie, taiji en qigong, yoga en andere lichaamsgerichte therapieën van groot belang. Veel mensen komen naar mijn qigong en taiji lessen, omdat ze op zoek zijn naar ontspanning. Als je echt wil ontspannen moet je eerst waarnemen waar je spanning hebt. In de lessen geef ik veel aandacht aan simpele oefeningen die je lichaamsbesef en je lichaamshouding verbeteren.

Zo kan het zijn:

Graag laat ik een deelneemster aan het woord die met burn-out te kampen heeft. Dit is hoe ze de oefeningen ervaart:

“Doordat je op de oefening en je lichaam focust vergeet je de rest. Je wordt je gewaar van de pijn, vermoeidheid, spanning, verkramping in je lichaam, en dan kan je dit aanpakken. Het meditatief aspect van de oefeningen spreekt me aan en ik vind de oefeningen ook gewoon leuk. En sommige zijn heel rustgevend. Ze zijn ook heel gemakkelijk in te lassen in dagelijks leven."

"Op lange termijn is het mijn doel om het contact met mijn lichaam te verbeteren, Je voelt immers met je lichaam. Ik wil dat lichaam en geest meer één worden. En signalen (pijn, verkramping, warmte, …) in mijn lichaam sneller oppikken, want als je ze niet voelt kan je er moeilijk rekening mee houden. Waar ik voor ga is een betere gewaarwording van mijn lichaam en een betere houding. En meer te leren bewegen vanuit de Dantian, het energiecentrum in de onderbuik. Want zo wordt je stabieler, zowel fysiek als mentaal.”

Contacteer Sofie-Ann Bracke met je vragen of als je persoonlijke coaching of groepslessen wilt volgen. Kijk bij activiteiten voor alle mogelijkheden, zoals een zomerworkshop in de Ardennen.

Delen via

Verwante artikelen

Te druk? Te weinig focus? Niet met deze tips

Veel werkende mensen hebben het vandaag ‘druk’ of ‘te druk’. In de ochtend gaat de eerste blik naar de telefoon op het nachtkastje, we komen al telefonerend thuis, we hebben te weinig tijd om onze vrienden te zien of te weinig zin om te sporten … Hoe blijf je baas over de drukte thuis, op je werk en in je brein?

Controle over jezelf

Onlangs gaf ik een workshop aan sollicitanten waarbij ik ze eerst een minuut liet stilzitten, met gesloten ogen. Bedoeling was om alle gedachten, emoties en fysieke sensaties te observeren, te ervaren. Na die minuut vroeg ik wat de ervaring was.

Skills die focussen op het menselijke aspect

De toekomst van kwaliteit vereist ook nieuwe skills van kwaliteitsmanagers. Skills die meer focussen op het menselijke apact, die vertrouwen bouwen, mensen met elkaar doen samenwerken en hen helpen om met stress om te gaan.

Reactie

Plaats ook op: